Foto: Anett Olsen

Sköns församling

Tack för att du är medlem! Ditt medlemskap bidrar till att kyrkan kan finnas till för människor i livets alla skeenden.

Sommar i Skön

Välkommen att delta i alla de aktiviteter vi har att erbjuda i sommar! Här hittar du bland annat information om Café Kyrkstugans öppettider, konsertprogram, tider då det är sångsamling för liten och stor, LovKul och pilgrimsvandringar.

Hösten i Sköns församling

Välkommen delta i hösten i Sköns församling! Här hittar du vad som händer i höst, samt anmälningsformulär. (Sidan är under uppdatering, se kalendern för mer information).

En man med ryggsäck går på en stig i skogen.

Pilgrimsvandring 31 augusti

Nästa heldagsvandring är lördag 31 augusti. Mer information och möjlighet att anmäla sig till den kommer i mitten av augusti.

En person sommarvandrar i svenska fjällen. Lappljungen blommar.

Pilgrimsvandring 6-8 september

Pilgrimshelg i Åre 6-8 september.

En manlig präst och två kvinnor sitter vid ett bord med varsin dator och samtalar.

Lediga tjänster

Just nu söker vi en präst 50-100 procent, vikariat 1 år.

På en snidad träskylt vid en fors står det Pilgrimsleden S:t Olof.

Pilgrim i Skön

Vandring, tystnad, andakt och Guds närvaro. Gemenskapen genom pilgrimsvandring är särskild. Kom och vandra med oss.

Konfirmation - ett minnesvärt år

Konfirmationstiden är ett bra tillfälle att ta reda på mer om vad kristen tro är och vad man själv tror på eller inte. Vi pratar om livet, vänskap, kärlek och om Gud.

Diakoni

I vår församling är omsorgen om varandra viktig, det är vad diakoni handlar om. Här finns inget jag och du, här finns ett vi. Det kan vara värdefullt när man ställs inför svåra frågor eller livets utmaningar. Vill du tala med någon om det som är viktigt i livet?

Ett utomhusdop. En präst håller barnet över en dopfunt. Föräldrarna står i bakgrunden med ytterkläder.

Dop

Dopet är ett välkomnande, en kärleksförklaring och ett inkluderande. Vill du låta döpa ditt barn?

Två kvinnor samtalar med en gråhårig person med hästsvans.

Anmälan

Välkommen till våra verksamheter! Här kan du anmäla dig till de verksamheter som kräver föranmälan. Behöver du hjälp med anmälan ring 060-52 67 30.

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan
En bibel ligger uppslagen på ett bladguldsmyckat altare.

Kyrkoårets bibeltexter

Läs bibeltexterna för de olika helgdagarna under kyrkoåret.

En hand håller i en mobil med skärmbild om kyrkguiden som visar adressen för kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Barn använder appen kyrkan på iPad.

Kyrkan – en app för barn

Kyrkan är Svenska kyrkans app för barn i förskoleåldern. I den får du besöka en kyrka för att bland annat spela på orgeln, hälla vatten i dopfunten och måla ett kyrkfönster. I appen finns också korta filmer om dop, begravning, vigsel, jul och påsk.