Några glada ungdomar spelar kort tillsammans.
Lyssna

Församling och skola

Det här är vad vi i Sköns församling erbjuder er skola som är i vår församling.

Hej, roligt att ni hittat hit!
Det här är vad vi i Sköns församling erbjuder er skola, som ni kan välja att delta i under ett läsår. Utöver det som är riktat till specifika årskurser kan vi också erbjuda studiebesök, visning av kyrkor, hjälpa till med gruppstärkande övningar, delta i temadagar, prata värdegrund, och svåra samtal. För att bara nämna några saker.
Vi samarbetar och skräddarsyr gärna något för er om ni har specifika behov.

Förskoleklass - Julspel

Julspel i Birgittakyrkan. Vi bjuder in till en vandringsteater inomhus som berättar om varför vi firar jul. Där får ni bl a möta Maria, åsnan och ängeln. Inbjudan med förslag på tider, som ni bokar in, skickas ut när det närmar sig. Vi ordnar med transport.  (Lgr 22: s. 188)

Klass 1 - Orgelsaga

Inför allhelgonatid v.43 får ni besöka er närmsta kyrka. Där får ni höra Ulf Nilssons bok: Alla små döda djur som ackompanjeras av orgelmusik. Inbjudan med förslag på tider, som ni bokar in, skickas ut när det närmar sig. Vi ordnar med transport. (Lgr 22: s 189.)

Klass 3 -Påskvandring

Påskvandring i Birgittakyrkan. Vi bjuder in till en vandringsteater om påskens händelser. Ni får möta bl a åsnan, lärjungarna, och romerska soldater. Inbjudan med förslag på tider, som ni bokar in, skickas ut när det närmar sig. Vi ordnar med transport. ( Lgr22: s189)

Klass 4 - Bibeläventyr, Gamla testamentet

Med hjälp av rörelser, drama, nyckelord och berättelse får eleverna möta bibelns historier. (Lgr22: s.188-190).

Klass 5 - Bibeläventyr,  Nya testamentet

Med hjälp av rörelser, drama, nyckelord och berättelse får eleverna möta bibelns historier. (Lgr22:s.5-11, s.118 s.190)

Klass 6 -Kyrkogårdsvandring

Vi bjuder in till kyrkogårdsvandring v.43, inför allhelgonatid. Vi möts på er närmsta kyrkogård och tittar på olika gravar och får lära oss hur en begravning inom Svenska kyrkan går till. Inbjudan med förslag på tider, som ni bokar in, skickas ut när det närmar sig. (Lgr 22: s 148, s188-190)

Klass 7 -Meningen med mig

I och med ungdomars växande psykiska ohälsa, erbjuder vi
5 gruppträffar. På träffarna får man prata om existensiella frågor, känslor och sig själv. Ett icke-konfessionellt material som är framtaget av en psykoterapeut för Svenska kyrkan. Varje grupp kan vara max 8 ungdomar.
(Lgr 22: s.194)

Klass 8 - Konfirmation

Konfirmationen ligger inte inom vårt samarbete med skolan. Alla som går i klass 8 inbjuds till konfirmation, som är frivillig.

Klass 9 - Meningen med mig

I och med ungdomars växande psykiska ohälsa, erbjuder vi