Få stöd genom samtal

Behöver du någon att prata med? Präster och diakoner kan vara medvandrare när du behöver stöd i livet och när du önskar själavård, förbön och andlig vägledning.

Samtalsgrupp om sorg

När vi förlorat någon som stått oss nära kan nya känslor och svåra tankar komma. Varje människas sorg är unik. Ibland kan det vara en hjälp att dela sina tankar och erfarenheter i en kravlös gemenskap med andra i en liknande situation. Vi har samtalsgrupper med olika inriktning för dig som sörjer.

Enskilda samtal

Om du känner dig ledsen, ensam eller orolig eller behöver någon att prata med av andra skäl, kan du höra av dig till oss. Med en präst eller diakon kan du prata om livets små och stora angelägenheter i det vi kallar för själavårdssamtal.

Ring eller mejla så hjälper vi dig till rätt kontaktperson.
Telefon 0500-47 65 00
E-post skovde.pastorat@svenskakyrkan.se

Stöd för barn och unga

När en mamma, pappa eller ett syskon dör blir livet annorlunda. Ingenting är sig likt. Man sörjer.

Vägen vidare

När någon som stod dig nära har dött genom självmord påverkas ditt liv på olika plan. Varje människas sorg är unik men ibland kan det vara en hjälp att dela sina tankar och erfarenheter med andra som är i liknande situation.

Kyrkan på Högskolan

Kyrkan på Högskolan i Skövde erbjuder samtal med präst och diakon. Du är välkommen till oss för samtal oavsett tro. Det kan handla om glädje och sorg, livsfrågor och tro, ensamhet och relationer eller det som är viktigt just för dig.

Sjukhuskyrkan-Skas

Sjukhuskyrkan erbjuder personal, patienter och anhöriga professionell samtalshjälp i form av själavård, terapier, krisstöd, avlastande samtal, personalstöd samt gruppsamtal.

Kyrka-Polis i samverkan

Arbetet som polis innebär både inre och yttre press. En präst eller diakon kan hjälpa till med samtal, stöd och som extra medmänniska.

Militär själavård

Att arbeta inom Försvarsmakten innebär att ibland ställas inför extremt svåra eller omskakande situationer, som kan få en att tappa fotfästet i tillvaron. Här kan vi på Svenska kyrkan lyssna och stödja eller hänvisa.