Historik
Namnet Hasslae (hasseldungen) nämns första gången på 1450-talet Hasle-Bösserup år 1530. Bösarp kommer av mansnamnet Bose eller Böse och ändelsen -rup betyder nybygge.
I närheten av den nuvarande kyrkans placering låg en backe med en plats kallad Trollaredansen. Detta kan tidigare ha varit en kultplats. Prästen Michell Thomessen lämnar i Prästrelationerna 1624 uppgift på att det väster om Hassle skog intill byn, fanns en fyrkantig stenkrets med 44 stora stenar av så kallad kamp, de var fyra till fem alnar långa och lagda i ett fyrkantigt fundament. I öster fanns en sten med många hål från dess ena till andra sida. Vid 1800-talets början fanns 29 stenar med en längd på fyra alnar. Dessa låg i en omkrets på 100 alnar.
Enligt sägnen omnämnd i sockenbeskrivningen 1815 hade stenar tagits som byggnadsmaterial till en gemensam kyrka för Hassle-Bösarp och Skurup, på en höjd norr om byn men varje natt flyttades stenarna till den plats där Skurups kyrka står. 1830 fanns delar av stenkretsen kvar och tillhörde då Munkamölla, stenarna lades senare i gårdens grund och i en bro.
En runsten har stått på en mark som kallas Kistbrånarne, den sprängdes i tre delar under 1800-talets mitt, delarna placerades först i en stenmur och senare i grunden till Rönnelunds boningshus. Det enda minnet av denna sten är en avskrift gjord av Lars Bengtsson, enligt vilken texten … ikhulrir … var det enda som kunde läsas.
Andra fynd har gjorts i en torvmosse norr om kyrkan från romersk järnålder och folkvandringstid, nämnas kan en sadel med silverbeslag, benfynd från djur och en människoskalle genomborrad av en pilspets. Mossens karaktär har tolkats som att här föregått en fruktbarhetskult men arkeologerna tror också på att det handlar om krigsbytesoffer.
I äldre handlingar finns uppgift om att det väster om byn, på gamla nr 2, funnits en offerkälla där det låg en stor flat sten med en omkrets av ca 14 alnar. Offer-platsen anges använd i slutet av 1700-talet.
Socknens tillhörighetsförhållande är fram till 1532 dunkla, skriftliga uppgifter om att socknen tillhört Dalby kloster finns endast i ett brev daterat 1532 från fogden Troels Thursen till Anders Bille om kyrkans silver.
Efter reformationen tillhörde socknen danska kronan och när Skåne blev svenskt var den ställd under Börringe kloster. Senare blev gårdarna både rusthålls och skattehemman.
Tillägg till historiken
Ett flertal fynd från järnåldern har gjorts i mossarna vid torvupptagning.
Den senaste var 1962 då Historiska museet i Lund under docent Berta Stjernquist lät göra en provgrävning norr om kyrkan.
Fynd som gjort genom tiderna är till exempel en nål av brons ca 7 cm lång, daterad till 1700 f. Kr-500 f. Kr.
Ett annat fynd är ett lerkärl med slät yta i gråbrun och svart väl bränd lera. Kärlets höjd är 28,5 cm, mynningshålet, 20 cm i diameter och botten 12,5 cm. Tjockleken på sidorna är 1 cm och i botten 1,5 cm. Enligt ett brev daterat 1812 från J. P. Söderlind i Skurup till Historiska museet i Stockholm berättas att det låg i torvdyn på ca 3 alnars djup. Kärlet var i flera delar och gick mer i sönder då en arbetare råkade stöta till det. Här uppges också att fyndet gjorts nära tidigare fyndplatser och ägaren till mossen var Lars Olsson Hassle-Bösarp 15.
En hög vid Hassle-Bösarp nr 6:4 är numera borttagen, men är utmärkt som Kishög på en karta från 1698. Bruzelius berättar i sin Antikvariska beskrivning att man funnit pärlor i högen.
Enligt uppgift har det på nr 2:5 funnits en rest sten av granit 1 m hög, 0,9 m bred och 0,6 m tjock, men denna är numera borttagen.
I gränsen mellan Hassle-Bösarp och Skurup står två stenar. De är ca 1,5 m höga och ½ m breda. Båda har borrhål i sidan och kan antas ha varit grindstolpar i den gamla sockengränsen på vad som enligt uppgift var Rutger McLeans ridväg.
Sägner
Enligt sägnerna skall den första kyrkan ha byggts av en kvinna som benämns Wifoth. Hon hade under besök i Skurups kyrka blivit osams med herrskapet på Svaneholm om ett hundslagsmål, som hennes hundar förlorade. Över detta blev hon arg och besökte inte längre Skurups kyrka utan lät bygga ett eget kapell i Hassle-Bösarp. Tidpunkten är okänd, det berättas att hon under sin ungdom varit mycket begiven på spel, vilket hon ångrade på sin ålders höst och inte ansåg sig värdig att begravas på kyrkogården. Hon lär därför ha blivit begravd i en håla, 20 alnar nordost om kyrkogårdsmuren, känd som Wifothas håla.
En annan berättelse handlar om Barfota och hennes syster Gamla-Gumpa boende på Torsjö vilka inte kom överens om vem som skulle bygga kyrka. Barfota byggde sin kyrka i Hassle-Bösarp och Gamla Gumpa sin på Torsjö. Sägnen berättar om ett torn i Torsjös park vilket kan ha varit hennes heliga plats. När detta rivits ner hade grevinnan börjat se spöken och förlorat sin hälsa, men efter att ett minnesmärke uppförts på platsen försvann dessa hemskheter.
Den tidigare kyrkan
Här kan från början ha legat ett kapell av trä, men för detta finns inga bevis.
Under medeltiden låg Hassle-Bösarp under Augustinerklostret i Dalby och en munk från Dalby kom ridande för att hålla mässa i ett kapell var tredje vecka.
Om den förra kyrkan vet man att den var mörk, liten och oansenlig, men åldern var okänd. Enligt en beskrivning av Bruzelius var den i rundbågstil med runt kor och den minsta kyrka i Skåne han sett. Den var byggd av mursten och kamp, en del av det gamla byggnadsmaterialet finns i dagens kyrka. Räkenskaperna berättar att den var vitmenad och rappad med ett yttertak av tegel. Under sparrverket fanns ett innertak av furubrädor.
När kyrkan 1830 beskrivs i ett visitationsprotokoll saknas sakristia. Den var då 14½ aln eller 8,7 meter lång. Av detta mått var altaret och dess skrank 2½ aln
(1,5 m) och koret 4 alnar. Den största bredden var 8 alnar av vilka gången upptogs till 2 alnar. I kyrkans skepp fanns 14 stolar med plats för 60 personer. Över tvåtredjedelar av bänkarna fanns en läktare med plats för 20 personer. Kyrkans höjd var 60 alnar (3,6m). Vid kyrkans sida, (troligen den södra) var ett vapenhus 4x4 alnar stort, också använt som bårhus. Väster om kyrkan stod en klockstapel med en klocka. Den hade lämmar och dörrar samt var målad i en rödbrun färg med tjärat tak.
Klockan av malm var omgjuten i Malmö hos Maria Wetterholtz, 1745 och lagad 1807 av urmakaren Ola Larsson i Solberga.
I kyrkan hängde en ljuskrona av järn, troligen från medeltiden som numera finns på Kulturen i Lund. Den hade vid nybygget tagits till vara av Olof Andersson på Bösarpsgården, som överlämnat den till William Dahl på Torsjö gård. Efter dennes död inköptes järnkronan av Kulturen. I samband med att den gamla altartavlan hade kommit tillbaka, ville församlingen köpa sin gamla ljuskrona, men museet ansåg att den hade ett stort kulturellt värde och avslog ansökan.
På historiska museet i Lund finns församlingens gamla 1200-tals krucifix vilket lämnades dit 1914.
Nuvarande kyrka
Denna byggdes 1866 av H. Möller i Ystad, han var också byggmästare till kyrkorna i Solberga och Katslösa. Kyrkornas byggnadskontrakt är närmast identiska. Kostnaden för bygget var 15.800 Riksdaler silvermynt. Möller fick ta hand om allt material utom dopfunt, altare, predikstol, krucifix och ljuskrona.
Kyrkan är uppförd i nyromansk stil med murverk av gråsten och kalkstens-kvadrar och visst inslag av tegel. Det användes 700 lass gråsten förutom det material som togs tillvara från den gamla kyrkan. Fasaderna är kvastade och vitmålade. Långhuset avslutas i öster med en halvrund absid.
Taket på långhuset är ett tegeltak medan absidens tak är till större delen är det ursprungliga av galvad stålplåt. På tornet och över västentrén ligger kopparplåt.
Torn
Kyrkans torn är försett med en krage med en kyrkspira i vars topp det sitter en vindflöjel. Under kragen finns ljudluckor och ett cirkulärt fönster. Längst ner har tornet rundbågsfönster. I väster finns huvudingången smyckad med en rundbågsportal.
Klockan som senast blev omgjuten hos M och E Ohlsson i Ystad 1946 har följande inskription:
Kring kronan:
SOLI DEO GLORIA IN EXCELSIS
Östra sidan:
FÖRSAMLAR MIG MINA HELIGA SOM FÖRBUNDET MER ACHTA ÄN OFFER.
PESAL 150 v 5.
NÄR WI HÖRA KLÅCKANS LIUD, RÖR VÅRT HIERTA HERRE GUD.
ATT WI SÅLEDS ORDET HÖRE, ATT WI DET MED ALFVAR GIÖRE.
GJUTEN I MALMA HOS MARIA WETTERHOLTZ
STYK- OCH KLOCKGIUTARE ÄNKA ANNO 1775.
Västra sidan:
BLÅSER MED BASUN I SION HELGER ENA FASTO
KALLER MENIGHETEN TILLHOPA Icels 2 CAP v 15.
KOM GUDS FOLK NU JAG DIG BIUDER
KOM AV ANDAS SÖTA DRAG
WAR EY LICK EN MALM SOM LIUDER
DOCK EY KÄNNER SINA SLAG
IESU LÄT KIÄRLEK RÖRA
HWARGE SIÄL SOM DIG FÅR HÖRA.
WARANDE KYRCKIOHERDEN ISACK NORDBECK
SKAFFER MED FRUCHTAN OCH BÄFVAN
AT I SALIGE WARDEN. PHILIP 2 v 12.
KYRKIOWERDEN PEHR LARSSON UTI HASLEBOSERUP PÅ No 3
FECIT JONAS WETTERHOLTZ