Foto: Magnus Aronson /Ikon

Meditation i Slaka kyrka

26 augusti är det terminsstart för meditationsgruppen. Välkommen till en stunds stillhet och ro.

Vår vardag är ofta full av ljud och intryck. Ibland kan det rentav kännas som mer oljud än ljud. Stunder när det är alldeles tyst och våra sinnen får vila kanske inte är så många.  Att unna sig en stunds meditation i vardagen kan vara ett sätt hitta lugnet och tystnaden. Och att göra det i kyrkorummet ger en extra dimension till det hela.

Meditationsgruppen träffas i Slaka kyrka på måndagar 19.00 med start 26 augusti. De första tre gångerna är det introduktion. Kommande tre gånger ägnas åt kroppskännedom och de tre sista träffarna kommer vi att läsa och samtala kring en text efter meditationen.

Hur går då ett meditationspass till? Annika Pohl, som leder meditationerna berättar:

- Vi sitter framme i koret på kuddar, låga pallar eller stolar. Belysningen är dämpad och vi tänder många levande ljus som ger en alldeles speciell upplevelse av kyrkorummet. Det är lugnt och stilla, var och en är fokuserad på sina egna tankar, men ändå upplever vi en stark gemenskap i stunden. Vi brukar meditera i tre pass, två sittande och ett gående.

Ingen anmälan behövs. Ha gärna bekväma kläder och kanske en extra tröja eftersom det kan vara lite kyligt i kyrkan. Pallar, kuddar och mattor finns på plats. Meditationskvällarna avslutas ca 20.15.

Har du frågor eller vill veta mer är du välkommen att kontakta Annika på annika.i.pohl@gmail.com.

Välkommen!