Nytt grepp på annonseringen

När fler och fler väljer att läsa nyheter och söka information på nätet, behöver även Svenska kyrkan Linköping tänka om kring hur vi ska nå ut.

 Svenska kyrkans annonsering i Corren är ett samarbete som pågått i flera år. Slaka-Nykil, Domkyrkopastoratet och församlingarna i Kärna, Vreta kloster och
Åkerbo träffas regelbundet för att planera veckoannonsen och delar på kostnaden för den.

Framtidsfrågor, som hur man ska nå ut i en alltmer digitaliserad värld, har också funnits på agendan en tid i gruppen, berättar Mari Lundmark, kommunikatör i
Slaka-Nykil.

– Vi ser att vi når färre och färre med den gemensamma veckoannonsen i papperstidningen och därför behöver vi tänka om.

Man har nu tagit beslut om att den gemensamma veckoannonsen i Corren upphör från 1 juli. Däremot kommer en gemensam annons på ett helt uppslag att publiceras i tidningen i samband med de stora högtiderna – påsk,
allhelgona, advent och jul. Digitala artiklar och annonser samt medverkan i påsk- och julbilagor kan också att bli aktuellt.

– Musik i kyrkorna är något som intresserar många. Därför satsar vi nu på en månadsannons både digitalt och i papperstidningen, där alla större musikhändelser i kyrkorna runt om i Linköping finns med. Den första annonsen
publicerades i slutet på maj. Musikhändelserna finns också samlade på en gemensam webbsida, svenskakyrkan.se/musikilinkoping.

En annan nyhet är att Vikingstad församling och Vist-Vårdnäs pastorat nu också är med i annonssamarbetet.

– Nu samverkar Svenska kyrkan i hela kommunen i annonseringen. Det är väldigt roligt och det visar också på vår gemensamma styrka och bredd.

Men vad händer med informationen om gudstjänster, soppluncher och annat som händer i Slaka-Nykil?

– All information finns precis som tidigare i kalendern på pastoratets webbplats och i appen Kyrkguiden. Vi kommer också att ta fram ett månadsblad med allt
som händer runt om i pastoratet. Det kommer att finnas i kyrkor och församlingshem och går också att prenumerera på digitalt. Vill du prenumerera hör du av dig till Madicken på expeditionen.

Musik i Linköping

Här samlas alla musik och kulturhändelser i Linköping.