Dammen vid Smedstorps kyrka i höstskrud
Foto: Stig Johansson, Smedstorp.

Bli medlem i Svenska kyrkan

Därför ska du bli medlem

Bli medlem i Svenska kyrkan

Läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

Varför jag är med i Svenska kyrkan

Jag är med i kyrkan för jag behöver kyrkan att komma hem till, jag vill att kyrkan ska finnas där. Jag behöver gudstjänsten, nattvarden, musiken, bönerna, samtalen, psalmsången, för mig blir det inte samma sak att be och sjunga ensam hemma, jag vill känna gemenskapen med andra människor.

Jag är med i kyrkan för att jag känner mig hemma i den lutherska traditionen för mig är tron en stor gåva och en glädje i mitt liv. Kyrkan gör en stor diakonal och medmänsklig insats i det svenska samhället på sjukhus, i fängelser, för hemlösa, för utsatta ungdomar, för att bara nämna något av kyrkans arbete.

Kyrkan bidrar i ett internationellt perspektiv på många platser runt om i världen. Jag vill vara en del av allt detta därför är jag en stolt medlem i Svenska kyrkan.

Så blir du medlem:

Besök oss för att ansöka om medlemsskap eller fyll i formuläret nedan och skicka in. Vi kontrollerar att alla personuppgifter stämmer och att du är folkbokförd i Smedstorps församling. Sedan får du en slutlig bekräftelse om ditt nya medlemskap.

Dina uppgifter

Var vänlig markera de svar som är aktuella

Vi kontrollerar att alla uppgifter du lämnat stämmer, och att du är folkbokförd i Smedstorps församling. Sedan får du en skriftlig bekräftelse på ditt medlemskap.

Folkbokförd utanför sverige

Om du inte är folkbokförd i Sverige kan du skriftligt ansöka om medlemskap hos Kyrkostyrelsen, 751 70 Uppsala. E-post:kyrkostyrelsen@svenskskyrkan.se

Kontakta smedstorps församling

Pastorsexpeditionen, telefon 0414511 18.
Telefontid: Måndag till torsdag kl. 9.00-12.00.
Besökstid: Tisdag och torsdag kl. 9.00-12.00.
E-post: smedstorp.pastorat@svenskakyrkan.se

Adress: