Brudbukett
Foto: Stig Johansson, Smedstorp

Vigsel

Det finaste i livet är att finna en livskamrat och fira detta genom att gifta sig i kyrkan. Bröllopsdagen är en dag av glädje, förväntan och längtan och den färg som dominerar vid en vigsel är den vita färgen. Vitt är glädjens färg inom kyrkan.

Vigsel

Det är en stor glädje att gifta sig och Gud vill välsigna brudparet. Men i allt detta finns också inbakat allvaret, undran inför framtiden, oro och hopp. Löftena handlar om kärleken, om att älska varandra och vara trogna mot varandra. I kyrkan knyter brudparet ett förbund som välsignas av Gud. Att ge kärlek till en människa är att få Guds kärlek och att ge den vidare.

Varje vigsel är lika viktig, oavsett om det är ett litet bröllop med bara två vittnen som gäster eller ett stort bröllop med många gäster.

Det är viktigt att brudparet innan vigseln i god tid tar kontakt med pastorsexpeditionen för att boka tid och kyrka. En av parterna måste vara medlem i Svenska kyrkan för att man ska få lov att gifta sig i den.
Hindersprövning tar man ut hos Skatteverket.

BÖN
Vi har sagt ja till varandra för alltid.
Herre, ja i lycka och olycka.
Ja, i lust och nöd.
Ja, i hälsa och sjukdom.
Ja, i framgång och misslyckande.
Min älskade kommer att vara hos mig,
om jag blir sjuk.
Min älskade kommer att trösta mig,
om jag blir olycklig.
Kärleken vet inte av någon rädsla,
den vågar säga ja för alltid.
Tack Herre för denna kärlek som lever i oss.
Amen.

Text: Kerstin Breitholtz.

Vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.

Bokning av vigsel,

görs genom att kontakta expeditionen på telefon: 0414-511 18.
Telefontid:
måndag-torsdag 09.00-12.00.

Besökstid:
Tisdagar och torsdagar 09.00-12.00

Glöm inte hindersprövning.

Läs mer om hindersprövning på skatteverkets hemsida

Inför vigseln.

Bra att veta inför vigseln i Smedstorps församling.
Information inför vigseln.