Foto: Anna-Lena Bengtsson

Bilder från biskopsvisitationen!

Den 21 maj och 26 maj hade vi besök/visitation av Göteborgs biskop Susanne Rappmann. Här har vi sammanställt lite bilder från dagarna.

Under visitationshögmässan i Trönninge kyrka kunde man höra biskop Susanne Rappmann predika.
Kontraktsprost Lars Björksell läste upp visitationsstämman (Scrolla ner för att se texten). Här fick vi en sammanfattning, analys av det som framkommit under stiftets förberedelsearbete under våren.

Efteråt blev det mingelbuffé och gemenskap i och utanför  församlingshemmet.

Under dagen togs några bilder. Kika gärna på bilderna här nedan.

...och så lite mingelbilder!

Här nedanför bilder från den 21 maj när biskopen var här.

Biskopsvisitation i Snöstorps församling 2024

Visitationsstämma 20240526

Det finns mycket gott att säga om livet i Snöstorps församling. Visitationens olika genomlysningar och möten skildrar en församling med en bred verksamhet i hela församlingens stora geografiska område med mycket skiftande förutsättningar. Det goda och mångfacetterade musiklivet och körverksamheten är exempel, likaså den goda verksamheten med barn och ungdomar. Kyrkogårdarna inte enbart sköts väl utan utvecklas också, diakonin är tydligt med i tiden, gudstjänstlivet levs i de många kyrkorna och det finns ett starkt engagemang bland såväl ideella som anställda och förtroendevalda medarbetare. Det märks en god ordning och gott ansvarstagande vad gäller församlingens ekonomi och fastigheter.

Några områden vill jag lyfta fram speciellt:

Snöstorps församling har en tradition av en rik barn- och ungdomsverksamhet med stort deltagande. Dopseden är starkare i Snöstorp än i många jämförbara församlingar, vilket inte enbart handlar om starka traditioner utan också om ett gott och målinriktat arbete. Här finns också goda skolkontakter och en konfirmationssed som också är klart över snittet. Många församlingar har svårare att bedriva barn- och ungdomsverksamhet idag jämfört med för ett antal år sedan, och den relativa minskningen också här i Snöstorps församling gör att jag vill uppmuntra till ytterligare kreativitet i utformandet av verksamheten. Inte minst är det angeläget att ge utrymme för unga ledare.

Gudstjänstlivet visar en stor variation där det är mycket stabilt i en del av kyrkorna, medan det är svagare i andra. Denna situation delar Snöstorp med de allra flesta församlingar i vårt land, men icke desto mindre kommer det att behövas långsiktigt strategiskt arbete och genomtänkta vägval inför framtiden. Det finns ingen snabb lösning som ger hållbarhet när det gäller gudstjänstutveckling, inte heller några enkla svar. Men varje församling behöver se respektive kyrka och gudstjänstfirande gemenskap för sig för att kunna prioritera rätt och lägga en kurs framåt.

Idealitet och ideellt medarbetarskap är ett av Församlingsinstruktionens prioriterade områden. Det handlar om att återfå den identitet som vår kyrka har haft men som under de senaste decenniernas möjligheter att anställa många medarbetare har förändrats. I visitationen har också den perspektivförskjutning lyfts fram, vilken innebär att det kan vara lätt att fasta i den slags producent-konsumentrelation som så starkt präglar vårt samhälle av idag. Vissa producerar verksamhet och andra konsumerar den. Det är inte vår kyrkas tradition, men Svenska kyrkan är inte immun utan har påverkats av den. Nej, en församling består av människor där många av dem som är med bidrar med sin tid, sina personliga gåvor och sitt engagemang. För att det ska fungera i vår tid behövs ordning och reda, struktur och transparens. Det är mycket positivt att fokusera på idealitet och flera goda steg har tagits här i Snöstorp. Jag vill bara uppmuntra till fortsatt arbete.

Det svenska samhället är i en ständig förändring, men de senaste årens utveckling mot större ensamhet, glesare sociala skyddsnät och i våra dagar också en nygammal matfattigdom är en utmaning för hela samhället och oss alla. Det är fint att kunna se Snöstorps församlings diakonala verksamhet som ett svar på dagens utmaningar. Jag vill uppmuntra till det fortsatta arbetet och gärna att ytterligare ideella medarbetare får möjlighet att engagera sig och ta ansvar.

Slutligen är det glädjande att konstatera att församlingens styrning och ledning är ett exempel på gott samarbete i det gemensamma ansvaret för församlingen. För att möta framtidens krav på prioriteringar och vikten av gemensamma mål vill jag ändå uppmuntra till att arbeta med verksamhetsstyrning. Verksamhetsstyrning ger verktyg till strukturerade sätt att ytterligare förtydliga de roller som förtroendevalda respektive anställda medarbetare har. Den hjälper till att ange kursen framåt och möjliggör engagemang för alla att arbeta i den riktningen.

Gud välsigne Snöstorps församling och alla er som på olika sätt är engagerade i den.

Lars Björksell

Kontraktsprost