Livsstegen

För oss som vill hitta en ny väg och livsförändring som varar.

Vi har alla delar av livet vi känner att vi behöver komma till rätta med. Sådant som kan få oss att känna oss maktlösa. Det kan vara områden som är olika för oss alla. Kanske handlar det om en relation, vår arbetssituation eller det faktum att livet en dag kommer att ta slut. Kanske har ett livsproblem gjort tillvaron komplicerad? Detta är tillfället för dig som vill påbörja denna inre resa, vem du än är.

Till hösten erbjuder vi

• Infokväll/Öppen Livsstege 2 september 18.00 för dig som vill testa på eller få mer information. Vi ses på Mariagården, ingen föranmälan behövs.
  • En daggrupp på Söderhamns stadsbibiliotek, måndagar 13.00-14.30, start 23 september.
  • En kvällsgrupp på Mariagården (dag och tid bestäms efter infokvällen).

Livsstegen

Livsstegen är ett självhjälpsprogram som utgår från att alla bär på existentiella frågor men många saknar sammanhang där dessa samtal får utrymme. Programmet är för dig som står inför ett vägval, vill ha någon typ av förändring eller vill hitta en känsla av inre ro. Det kan också vara en igångsättare för dig som inte vet vad du vill, lika mycket som det kan vara en stund för egenreflektion.

• Livsstegen är ett självhjälpsprogram i tolv steg för oss som önskar hitta tillbaka i livet.
  • En Livsstegengrupp har omkring tio deltagare och två ledare som möts 90 minuter en gång i veckan under tre månader. Då ”delar” vi kring boken Livsstegen – 12 steg till inre hälsa.
  • Var och en i gruppen bearbetar en specifik utmaning i sitt eget liv och delar en Livsberättelse.
  • Innan du går Livsstegen har vi ett obligatoriskt introduktionssamtal.
  • Du behöver inte ha några förkunskaper eller uppfylla särskilda krav för att få vara med i en Livsstegengrupp.
  • Du kan gå Livsstegen hur många gånger du vill och behandla ytterligare ett område av livet för varje omgång.
  • Vi erbjuder alternativ för den som vill gå dagtid och för den som vill gå kvällstid.

• Vi avbryter eller kommenterar inte varandra.
  • Vi pratar om oss själva och i jag-form.
  • Vi ger inte varandra råd.
  • Vi fördelar tiden så att alla får komma till tals.
  • Allt som sägs i gruppen stannar i gruppen.

Livsstegensprogrammet bygger på boken Livsstegen – 12 steg till inre hälsa av Olle och Fotiní Carlsson (Bonnier Fakta). Boken innehåller pedagogiska berättelser om varje steg, med personliga exempel och inspirerande övningar som alla människor kan använda sig av, oavsett hur stor eller liten livsproblematik det rör sig om.
Boken finns både att köpa eller att låna hos oss i kyrkan.

Tolvstegsprogrammets rötter går tillbaka till tidig kristen klostertradition. I början av 1900-talet utvecklade den lutherske pastorn Frank Buchman Oxfordgrupprörelsen som byggde på sju steg för livsförändring baserat på Bergspredikan i Bibeln. Det var utifrån detta som Anonyma alkoholister startades 1935 i Ohio.

Livsstegen, en anpassad version riktad till ”normalstörda”, började utvecklas av prästen Olle Carlsson då han arbetade med tolvstegsmetoden på 1980-talet, fortsatte utvecklas i Katarina församling i Stockholm och finns idag över hela landet.

Vi erbjuder även

För dig som är intresserad av Livsstegen men skulle vilja testa under enklare former och få mer information innan du bestämmer dig för att gå med i en Livsstegen-grupp. Vi bjuder in till Öppen Livsstege en gång per termin i Söderhamn.

För dig som gått Livsstegen tidigare och skulle vilja vara med på en återträff tillsammans med andra som också gått Livsstegen i Söderhamn. Vi har en kort delning kring tacksamhet, sedan umgås vi kravfritt i en öppen och tillåtande Livsstegen-miljö. Vi bjuder in till Livsstegen Café en gång per termin i Söderhamn.