DROPIN

Nyhet Publicerad Ändrad

Livets första fest, dop och bröllop på ett enklare sätt, förnyade löften. Varmt välkomna till Ulrika Eleonora på Pingstafton lördag 18 maj kl. 10.00-14.00. På denna sidan hittar ni all information ni behöver.

Ibland blir det bara så, det blir liksom inte av. Att gifta sig och döpa sina barn är två fina traditioner som många gärna för vidare. Men ibland följer även annat med, exempelvis sociala angelägenheter. Släkt och vänner förväntar sig kanske en personlig, alldeles unik inbjudan till en storslagen tillställning. Det kan hänga massor av förväntningar i luften som en nybliven förälder, eller vem som helst egentligen, inte orkar med.

Passa på att gifta er och döpa era barn, eller se till att ni själva blir döpta. Förgyll er alldeles speciella dag men slipp all planering, lämna det åt oss. Kom, klädda som ni vill, och låt våra professionella och högtidsvana medarbetare ta hand om er ceremoni. Föreviga stunden med fotografering under vår dekorerade blomsterbåge. Efteråt firar vi tillsammans med bubbel och ljuvliga dop-/bröllops-cupcakes. Missa inte denna chans! Ni som vill förnya era löften är också varmt välkomna.

På plats finns präster och kyrkvärdar, musiker och solist. Vi tar hand om er denna dag. Vi har smyckat kyrkan med blommor och blad och förser även er med blomster. Ni får bläddra i specialframtagna portfolios med psalmer och musik anpassade för bröllop och dop.

Ca 20-25 minuter per ceremoni. Eventet pågår mellan kl. 10-14.

Det finns 2 brudkronor att välja mellan för den som önskar låna under ceremonin.

Det kommer att finnas en portfolio med musik att fundera mellan. Ni har möjlighet att välja en psalm och en låt.

Våra musiker Eva Björk och Pernilla Vosveld står redo att ge er stämningsfull kyrkomusik.

Solist Siri Jernkrok kommer att sjunga, ackopanjerad av Tobias Renman.

Maria Idänge och Olle Carlsson kommer att finnas på plats, med dessa ingår även ett kort dop- eller vigselsamtal med varje sällskap innan cermonin.

Det kommer att finnas cupcakes åt alla dop- och vigselsällskap. Vi ser gärna att det räcker till de som ceremonin avser (se nästa fråga).

Tanken med dropin är att kunna genomföra en ceremoni snabbt och enkelt, därför får sällskapet gärna vara just ni som gifter er eller döper er. Fortsätt firandet med era vänner efteråt!

Våra kyrkvärdar tar gärna bilder med brudparets mobiltelefon. Passa på att posera under vår dekorerade blomsterbåge.

OBS! Ta med hindersprövning och vigselintyg.

Se till att skaffa din hindersprövning i tid så att ni kan ”droppa förbi” och gifta er till Pingst.

En hindersprövning är ett juridiskt intygande om att ni som vill gifta er i Ulrika Eleonora inte redan är gifta med andra personer. Hindersprövningen intygar även att ni som kommer till dropin-dagen för att gifta er är av myndig ålder och att ni inte är släkt med varandra.

Hindersprövningen beställer ni från Skatteverket. Där finns all relevant information om hur ni laddar ner blanketten och vart den ska skickas. Ni behöver svara på frågor som ”Är du och din blivande make/maka helsyskon?”. Allt enligt protokoll. När prövningen är klar får ni två dokument hem i brevlådan, ett intyg om hindersprövning och en blankett om vigselintyg som Maria eller Olle som vigselförrättare fyller i efter vigseln och skickar tillbaka till Skatteverket.

Kom ihåg att ta med båda dokumenten till kyrkan 18 maj!

Kyrkogårdsförvaltningen

kommer också att vara på plats på Ulrika Eleonora kyrkogård mellan kl. 10-13. Vi delar ut plantor till besökare på kyrkogården i kärlekens tecken och finns tillgängliga för att svara på era frågor!