Natthärbärge öppnar i Mariagården

Till hösten öppnar Kyrkorna i Söderhamn ett härbärge för hemlösa.

– Tanken är att ge en värdighet, en möjlighet till kontakter för att ta sig ur hemlösheten, säger Andreas Onelius, diakoniassistent i Söderhamn-Sandarne församling och bordförande för Kyrkorna i Söderhamn, till Söderhamns-Kuriren.

Församlingen disponerar om en del av övervåningen i församlingshuset Mariagården. Två samtalsrum ska möbleras om till sovrum, separata för män och kvinnor. Badrum och kök finns redan.

Nu det ideella medarbetare för att härbärget för hemlösa ska fungera som planerat. Andreas Onelius tar gärna emot anmälningar från intresserade och berättar mer om vilka arbetsuppgifter som finns att fördela.

Den som har Söderhamns-Kuriren kan logga in och läsa artikeln på tidningens webbplats.