Sommar 2024

Här kan du läsa om församlingens tillställningar och öppettider under sommaren.

Kontakt under sommaren

Telefon– och expeditionstid måndag–torsdag 10.00–12.00
Besöksadress: Mariagården, Prästgårdsgatan 5, 826 32 Söderhamn
Telefonnummer: 0270-426 500

Telefontid och besökstid måndag–torsdag 10.00-12.00
Besöksadress: Mariagården, Prästgårdsgatan 5, 826 32 Söderhamn
Telefonnummer: 0270-426 513

Mötas och umgås

Lördag 22/6 träffas vi i Mariagårdens lummiga trädgård 11.00 för att fira gudstjänst med extra mycket sång och musik. Varmt välkomna!

Under sommaren flyttar de vanliga söndagsgudstjänsterna (17.00 Sandarne kyrka) istället in i Östanbo bönhus i form av cafégudstjänster på tisdagar 18.00.

Varmt välkomna från tisdag 25/6 fram till tisdag 20/8.

Vårens Mariaträffar erbjuds även detta år i en sommarupplaga. Vi träffas på Mariagårdens innergård där det bjuds på smörgås med kaffe/te och hembakad kaka. Det blir någon tanke för dagen och ett och annat musikinslag under sommaren.

Kom och träffas och trivs i gemenskap onsdagar 10.00-11.30!
Premiär 26/6
Final 31/7

Östanboträffen fortsätter hela sommaren!

Vem som helst är varmt välkommen till Östanbo bönhus 12.30-14.00 för en trevlig stund kring kaffeborden. Samtal och sång, rytm och rörelse varje torsdag från försommar till sensommar.

Sommarmusik

Sing-a-long-konsert med Ulrika Eleonora kyrkokör, Capellakören, Spontankören och Voices. Hela 65 körsångare (!!!) sjunger sommarens mest älskade psalmer och sånger under ledning av församlingens musiker Nicklas Jonsson, Eva Björk och Pernilla Vosveld. KOM OCH SJUNG MED!

Varmt välkomna till Ulrika Eleonora 28 maj 19.00.

Fri entré.

Föreningen Musica Viva anordnar en nationaldagskonsert 6 juli med Ulrika Beijer med musiker.

Varmt välkomna till Ulrika Eleonora 18.00.

Fri entré.

Sånggruppen Farin med pianist Pernilla Vosveld bjuder in till sommarkonsert 13 juni.

Varmt välkomna till Sandarne kyrka 19.00.

Fri entré.

En ljusglimt i mörkret om sommar, prövning och förtröstan. Inbjudande musik med mycket hjärta och närvaro. Psalmer i egna arrangemang och några evergreens samt originalkompositioner som för tankarna till nordisk jazz blandat med influenser från modern popmusik som ger texterna nytt ljus.

Konserten 4 juli är en del av releaseturnén för EP “Den blomstertid nu kommer” med de mest älskade psalmerna och arrangemangen som spelats under duon “Psalm i Jazztons” 15-åriga turnerande.

Sofie Norling - Sång/Piano/Live-Elektronik

Calle Stenman - Trumpet/Gitarr

Varmt välkomna till Ulrika Eleonora 19.00.

Fri entré.

Välkommen till Västra kapellet lördag 6 juli 18.00.

George Gerschwins musik framfört av Söderhamns egen brasskvintett.

Inträde: 200 kr, löses i entrén.

Ulrika Eleonora

Ulrika Eleonora har extra sommaröppet 1/7-1/8.

Varmt välkomna in i kyrkan måndag-torsdag 12.00-18.00. Våra sommarvärdar har ordnat enkelt fika, kyrkvandring för barn och guidning i kyrkorummet.

Vi firar mässa i Ulrika Eleonora 11.00 varje söndag hela sommaren.

Skärgårdsgudstjänster

Varmt välkomna att fira skärgårdsgudstjänst 7 juli i Rönnskär kl. 15.00.

Musik med Johannes Hedman och Sara Bodlund.

Ta med egen matkorg. Kollekt till Sjöräddningen.

Varmt välkomna att fira skärgårdsgudstjänst 14 juli på Storjungfrun kl. 15.00.

Musik med Johannes Hedman och Alvin Claesson.

Ta med egen matkorg. Kollekt till Sjöräddningen.

Varmt välkomna att fira skärgårdsgudstjänst 21 juli på Prästgrundet kl. 15.00.

Musik med Johannes Hedman och Alvin Claesson.

Ta med egen matkorg. Kollekt till kapellets underhåll.

Varmt välkomna att fira skärgårdsgudstjänst 28 juli på Morviken 201 (IOGT sommarhem) kl. 15.00.

Musik med Johannes Hedman och Alvin Claesson.

Servering. Kollekt till Sjöräddningen.

Kyrkornas Härbärge

Hos oss erbjuds människor som hamnat i en utsatt situation en trygg sovplatsen med en egen säng över natten, en stund med gemenskap, mat i magen och rena kläder.

Härbärget drivs av den ekumeniska föreningen Kyrkorna i Söderhamn och lokalerna finns i Mariagården, Prästgårdsgatan 5.

OBS! STÄNGT I JULI!

Juni och augusti:

Öppet från söndag kväll till fredag morgon.

Insläpp mellan 19.30-22.00.