Kyrkoherde Marias sommarhälsning

Snart är sommaren här på allvar. För vissa betyder det att äntligen få vara ledig från arbete, för andra betyder det att äntligen få börja sitt första sommarjobb. Oavsett vad så önskar vi i Söderhamn-Sandarne församling dig en fantastisk sommar med både vila och meningsfulla aktiviteter. Kanske kan solen locka oss ut till platser här hemma i Söderhamn som kan erbjuda både och?

Under sommaren hittar även kyrkan ut ur sina vanliga lokaler. I juli befinner vi oss i skären och på öarna på söndagarna för att fira skärgårdsgudstjänster. Mariaträffens sommarträff flyttar ut till Mariagårdens lummiga trädgård på tisdagar, där vi även träffas för att fira friluftsgudstjänst på Midsommardagen. Söndagsgudstjänsterna i Sandarne kyrka omvandlas till cafegudstjänster på tisdagskvällar i Östanbo bönhus. Läs om allt detta här!
Vissa saker är helt som vanligt också under sommaren: det firas mässa i Ulrika Eleonora varje söndag 11.00 och Östanboträffen är igång varje torsdag 12.30 för samvaro kring kaffeborden.

Men innan vi drar igång sommarprogrammet vill jag tipsa om ett par saker hos oss: 28 maj ges två(!) sprakande konserter i Ulrika Eleonora: en lunchkonsert med elever från Norrtullskolan och en kvällskonsert med alla våra musiker och flera av de körer som samlats och övat, medverkat och uppträtt år in och år ut. Nu får ni se dem tillsammans. Varmt välkomna att uppleva! Missa inte heller Maria Sjödins utställning Casual Priest Stories som hänger i Ulrika Eleonora fram till 10 juni. Det är en historisk utställning som visar främst kvinnliga präster i prästkläder utformade för just kvinnor, vilket utmanar våra föreställningar kring prästen som strikt, omodern och man. Vi präster kan vara (och ÄR) så mycket mer, det ser vi både på bilderna och i de tillhörande berättelser som finns att läsa till utställningen. Och slutligen konfirmeras vår sista konfirmandgrupp nu på söndag. Tänk vilken inre och yttre resa våra ungdomar fått vara med på. Och nya ungdomar kommer få chansen med start i början av hösten.

Till hösten drar en mängd andra aktiviteter också igång igen: Ulrikamässan och nya grupper med Livsstegen och Dans för Hälsa, lunchkonserter och -meditationer, bibelstudier och barn-/ungdomsgrupper och mycket mer. Vi ser fram emot alltsammans. Men först en välbekant strof:

Den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor. Du nalkas, ljuva sommar, då gräs och gröda gror. Med blid och livlig värma till allt som varit dött, sig solens strålar närma, och allt blir återfött.

Psalm 199:1

Guds rika välsignelse över dig och din sommar, vi ses där ute i grönskan!

Maria Idänge

Kyrkoherde i Söderhamn-Sandarne församling

Läs alla Marias brev här:

Kyrkoherde Marias sommarhälsning

NYTT ÅR MED NYA MÖJLIGHETER

JULEN ÄR HÄR

Publicerad:

Vår kyrkas stora födelsedagsfest!

LJUSET I MÖRKRET