Suicidpreventiva dagen 2024

Två viktiga datum att skriva in i kalendern. Vi ses på Mariagården 9/10 och i Ulrika Eleonora 10/9.

Måndag 9/9 på Mariagården kl. 18.00

VÄLKOMMEN TILL EN ÖPPEN FÖRELÄSNING MED FÖRFATTAREN OCH PSYKIATRIPROFESSOR CHRISTIAN RÜCK.

Ett barn dör – varje förälders mardröm. En 104-årig professor tar sitt sista andetag på en dödsklinik i Schweiz. Det ses som ett rimligt val. En fånge svälter sig till döds i ett svenskt fängelse, ingen stoppar honom.

Människan är den enda varelsen som tar sitt eget liv – det är en vanligare dödsorsak än krig och mord tillsammans. I boken ”Ett liv värt att leva” riktar psykiatriprofessor Christian Rück ljuset mot självmordets katastrof och dess olika nyanser.

Vem har rätt att dö och vad kan vi lära oss av att självmord existerar? Kan vi bättre förstå livet, med all dess skönhet och bräcklighet, genom att ställa det mot det obehagligaste? Och hur finner människan sin livslust, sin känsla av meningsfullhet.

Christian Rück är författare och professor i psykiatri vid Karolinska Institutet. Hans böcker ”Olyckliga i paradiset – varför mår vi så dåligt när allt är så bra” och ”Ett liv värt att leva” har fått fick uppmärksamhet. Rück medverkar även regelbundet i Dagens Nyheter.

Tisdag 10/9 i Norrtullkyrka 13.00-16.00

VÄLKOMMEN TILL ETT WEBBSÄNT SEMINARIUM OM INDIVIDINRIKTADE INSATSER MED FOLKHÄLSOMYNDIGHETEN, SOCIALSTYRELSEN OCH NATIONELLT CENTRUM FÖR SUICIDFORSKNING OCH PREVENTION (NASP).

Under ett kunskapsseminarium på årets suicidpreventiva dag lägger vi fokus på olika individinriktade sätt att förebygga suicid, inom och utanför vård och omsorg.

Olika vinklar av suicidprevention kommer att tas upp under eftermiddagen som t.ex. systemperspektiv, suicidriskbedömningar, kliniska behandlingar, och personligt bemötande.

Under seminariet varvas forskning med praktisk kunskap om hur olika aktörer kan hjälpa personer som uttrycker suicidintentioner.

Medverkar i programmet gör bland andra:

• Gergö Hadlaczky, Docent i psykologi, Centrum för Suicidforskning och prevention, Region Stockholm/Karolinska Institutet
  • Johan Bjureberg, Docent i psykologi, Centrum för Psykiatriforskning, Karolinska Institutet
  • Pelle Gustafson, Chefläkare som arbetar med patientsäkerhet på Löf, Regionernas ömsesidiga försäkringsbolag
  • Filippa Gagnér Jenneteg, Utvecklingsledare brukarinflytande & utbildningsansvarig peer support, NSPH riks, Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa Västra Götaland och Göteborg
  • Representant för Polismyndigheten

Eftermiddagen leds av Kirsi Laitinen Kennebäck, Utredare på Socialstyrelsen och Jenny Telander, Biträdande enhetschef på Folkhälsomyndigheten.

Tisdag 10/9 i Ulrika Eleonora 19.00

PÅ KVÄLLEN HÅLLS EN ÖPPEN MINNESSTUND I KYRKAN FÖR ANHÖRIGA TILL SUICID

Ungas psykiska hälsa

Diakoniassistent Helene Burvall är fast besluten att kämpa för att de unga hon kommer i kontakt med ska hitta ett sammanhang som får dem att må bra och blomstra.