VI BEFINNER OSS MITT I DEN MÖRKASTE TIDEN PÅ ÅRET

Tänk, så fantastiskt att då få börja räkna ner till firandet av ljusets och hoppets födelse med Jesu ankomst. Traditionen att fira advent har urgamla kristna rötter som ständigt blandar sig med nya traditioner i vår föränderliga värld. Här i församlingen firar vi advent, Lucia och jul med både gamla och nya inslag. Nytt möter gammalt och skapar en levande rörelse med influenser från världens olika traditioner. Här i församlingen firas Lucia med musik från körerna Voices och Sångfröna, Popkorn och PopUp (Kulturskolan) och Ulrika Eleonora kyrkokör.

I en mörk tid som denna blir mötet, värmen och gemenskapen livsviktig. Och som alltid när vi människor möts är det viktigt att respektera varandras olikheter. Annars är det lätt att högtiderna blir en källa till konflikt. Släkten är alltid värst, brukar man ju säga! Det gäller också att vi inte tappar bort oss själva i jakten på den perfekta julklappen eller ställer för höga krav på oss själva när det gäller julbak och andra förberedelser. Ett tips är att redan nu fråga dig själv: Vad är viktigt för mig i jul? För mig är det gemenskapen med min familj och min församling som går först. Vilket jag ska försöka komma ihåg om jag kanske misslyckas med lussebullarna, glömmer bort en julklapp eller uttalar något fel i en predikan. Varmt välkommen att komma och vara precis den du är här på våra mötesplatser i Söderhamn och Sandarne.

Läs mer på hemsidan om alla konserter, samtalsgrupper, sociala verksamheter och inte minst det regelbundna firandet att ljuset, hoppet och kärleken i våra gudstjänster varje vecka. Du har väl inte missat att vi har en helt ny gudstjänst på söndagarna i Ulrika Eleonora? Ulrikamässan firas en gång i månaden och är en blandning av nya och gamla traditioner för olika åldrar och har en rad aktiviteter kopplade till sina söndagar. Välkommen till Ulrikamässan kl. 11 och Retreatsöndag 10-14 nu på söndag den 19 november! Särskilt mycket hoppas jag förstås att vi alla möts till en riktig festmässa i Ulrika Eleonora den 1:a advent. För vad kan väl vara viktigare, i en tid som denna, än att få fira den villkorslösa kärlekens ankomst till världen?

Maria Idänge
Din kyrkoherde i Söderhamn och Sandarne

Läs alla Marias brev här:

Kyrkoherde Marias sommarhälsning

NYTT ÅR MED NYA MÖJLIGHETER

JULEN ÄR HÄR

Publicerad:

Vår kyrkas stora födelsedagsfest!

LJUSET I MÖRKRET