Lyssna

Ulrika Eleonora

Besöksadress: Rustkammaregatan 8, SÖDERHAMN. I Ulrika Eleonora kyrka får max 415 personer vistas samtidigt.

Öppettider och servicefunktioner

Öppettider

Varje söndag 11.00 firar vi gudstjänst i Ulrika Eleonora kyrka.

Kyrkan är även öppen måndag-fredag 09.00-15.00 normala veckor utan röda dagar.
OBS! Det kan förekomma förrättningar, övningar eller andra aktiviteter vissa tider, vilket tillfälligt begränsar tillgången till kyrkorummet.

Kom till kyrkan för en stunds eftertanke i kyrkorummet. Tänd ett ljus eller sitt ner en stund, be en bön eller läs ett stycke ur Bibeln eller Psalmboken som finns att låna. Vem du än är, vad du än bär med dig, är du alltid välkommen till kyrkan.

Under sommaren är Ulrika Eleonora öppen måndag-torsdag 12.00-18.00 med möjlighet till guidad tur av sommarvärdar och enklare sommarfika.

Servicefunktioner

  • Tillgänglighetsanpassad toalett
  • Skötbord
  • Cafédel i drift vid speciella arrangemang
  • 2 tillgänglighetsanpassade parkeringsplatser ca 20 meter från kyrkans norra port
  • Entrén till norra porten ligger i marknivå
  • Inne i kyrkan finns ramp upp till koret
  • Hörselslinga
  • Tillgänglighet för synskadade med taktila markeringar

3 historiska anekdoter

  1. Mariakyrkan, en liten träkyrka som stod ungefär där Mariagården står idag, invigdes 1621 och brändes på sitt 100-årsjubileum ner av ryssarna tillsammans med stora delar av Söderhamn. Ulrika Eleonora kyrka hade redan invigts 1693 och överlevde branden då hon var gjord av sten. Hon blev uppkallad efter drottning ”Sancta Uldarica”, kung Karl XII:s mor, som donerat generöst till dess uppförande. Arkitektoniskt kom kyrkan att hamna i skarven mellan barock och nyklassicism.
  2. Enligt ritningarna var kyrkan ämnad att bli en centralkyrka med ett kupolförsett torn över korsmitten. Tornet fick dock inte sin planerat höga resning och tycks inte ha uppförts med samma kvalitet som resten av kyrkan. Redan efter några decennier började valvet uppvisa skador relaterade till klockringningen och på 1740-talet flyttades klockorna ut till den klockstapel som än idag inrymmer kyrkans 3 klockor.
  3. Under 16- och 1700-talet var det vanligt med minnestavlor över stadens framstående män och deras familjer, ett antal sådana finns i Ulrika Eleonora. En av dessa kallas ”Svarta tavlan” eftersom den saknar bilder. De sägs vara ämnade Söderhamns borgmästare Magnus Blixt med familj. Fadern ska ha lovat att stå för kostnaden av kyrkan så att staden inte skulle behöva betala något. Efter faderns död vägrade dock sonen betala. Han må ha vunnit den rättsliga tvisten, men hamnat i onåd med staden.

3 utmärkande inventarier

  1. Stommen till predikstolen tillverkades på 1680-talet och kring den s.k. ”korgen” finns sex snidade figurer. Längst till vänster ser vi aposteln Petrus. Att han avbildas på detta sätt är ovanligt, men i sammanhanget representerar han de lärjungar som slog följe kring Jesus. Sedan ser vi evangelisterna Matteus och Markus. I mitten ser vi Jesus och sedan evangelisterna Lukas och Johannes till höger.
  2. Altartavlan föreställer berättelsen om Jesus i Getsemane trädgård, dit Jesus går för att be innan han blir förrådd, gripen och korsfäst. Oljemålningen är tillverkad av professor Fredrik Westin (1782-1862) som även målat altartavlan i Ulrika Eleonoras systerkyrka: Ulrika Eleonora (även kallad Kungsholms kyrka) i Västermalms församling, Stockholm. Dessutom hänger en kopia av Söderhamns altartavla i Hanebo kyrka i Kilafors, Bollnäs.
  3. Korets glasmålningar härstammar från 1890 och är starkt tidstypiskt präglade. I halvfönstret ovanför ingången till sakristian ser vi Den Heliga Andens duva. I norra kyrkfönstret ser vi Heliga tre Konungars tillbedjan. I de södra fönstren ser vi Uppståndelsen respektive Himmelsfärden.

3 kyrkliga företeelser

  1. Det lilla förrummet precis innanför portarna kallas vapenhus. En förklaring till namnet kan vara att varje besökare i gamla tider förväntades lämna ifrån sig vapen och konflikter innan de trädde in i Guds hus där alla betraktades som likar inför sin skapare. En annan förklaring kan vara att kyrkan som tillflykt vid krig en gång i tiden fungerat som ett förråd av försvarsmateriell.
  2. Kring altaret finns en halv ring. Ringen fortsätter bildligt in i oändligheten genom att slutas som en osynlig cirkel med gemenskap bortom tid och rum. Gemenskapen kring altaret är en symbol för det dukade bordet vid den sista måltiden, tillika den första nattvarden. Vid altarringen får vi fira gudstjänst tillsammans med alla som levt och firat gudstjänst i alla tider. Med de som mött döden före oss och de som ännu inte mött livet. Med den världsvida kyrkan, vilken plats vi än befinner oss på, oavsett om vi är i sällskap eller ensamma.
  3. Vid ett barndop brukar barnet bära en lång och vid dopklänning som en symbol för att växa i tro genom livet. Vid konfirmationen bekräftar personen återigen sitt dop och tar symboliskt på sig dopklänningen igen i form av en lång och vid konfirmandkåpa att fortsätta växa i genom livet.

Detta händer just nu

Välkommen till Söderhamn-Sandarne församling. Här hittar Du församlingens fortlöpande utbud och allt som är på gång i form av konserter, gudstjänster och aktiviteter.

Stora händelser i livet

Dop, konfirmation, bröllop och begravning är viktiga milstolpar. I kyrkan erbjuds betydelsefulla ceremonier för att uppmärksamma livets början och livets slut, och tillsammans få tacka Gud för det som varit och det som kommer.