Foto: Maria Kumar

Matkasse

I vårt samhälle finns människor som ibland har svårt att få mat på bordet. Söderköping S:t Anna församling har fått möjlighet att göra något åt detta. I samarbete med lokala handlare skänker vi matkassar.

För att hjälpa hushåll som inte får det att räcka till samarbetar vi med lokala handlare i Söderköping med att ta vara på mat som har kort datum, som vi sedan skänker i form av matkassar. På det här sättet får bra mat komma till användning istället för att slängas, vi hjälper människor som är i behov och vi bidrar även till en bättre miljö genom att minska matsvinnet. Maten har kan ha kort datum och vilka varor som läggs i matkassen varierar beroende på vad vi får.

Matkassarna delas ut på Diakonicentrum i Klockaregården.
För att få hämta matkassar behöver du först kvittera ut ett matkassekort.

Hur går det till?

1. Du kontaktar oss och bokar in ett personligt möte. Under mötet pratar vi igenom din situation och ditt behov av att få matkassar. Du bokar lättast ditt personliga möte genom att kontakta vårt Diakonicentrum 0121-358 09.
  2. Du är välkommen att hämta din matkasse på vårt Diakonicentrum i Klockargården. Datum och tid för utdelning av matkassar ser du i schemat nedan.

När kan jag hämta en matkasse?

Matkassarna delas ut fredagar jämna veckor kl. 9.30-11.30.

Var hämtar jag en matkasse?

Matkassarna delas ut på Diakonicentrum i Klockaregården.

Medtag egen kasse!

Vid frågor är du välkommen att kontakta Diakonicentrum 0121-358 09 eller Diakon Peter Eriksson, 0121 358 24.

Kontakta oss

Här hittar du kontaktinformation och öppettider till vår församlingsexpedition, diakonicentrum, kyrkogårdsförvaltning och personal.