Konsekrationskorset
Kyrkans äldsta prydnad är ett konsekrationskors i engelskt rött, som kan ses på västra gavelväggen precis vid trappan upp till läktaren.
Det frilades, efter att ha varit dolt under ett tjockt lager kalkputs, vid ledningsdragning i samband med renoveringsarbetet 1988-89.
Korset, som daterats till sengotisk tid, dvs. 1400-talet, är mycket ovanligt och vackert. Det är målat med grova penseldrag i frisk och frejdig stil, utfört på fri hand och resultatet tyder på att upphovsmannen var en mycket driven målare.
Under medeltiden målade man, i i samband med biskopsinvigningen av kyrkor, ofta sammanlagt tolv konsekrationskors på olika ställen i kyrkorna. Antalet syftade på Israels tolv stammar och jesu tolv lärjungar. Dolt under putsen finns således ytterligare elva kors.
Kyrkbänkarna
Bänkindelningen i kyrkan är mycket gammal och går förmodligen tillbaks till 1600-talet, då kyrkan utvidgades med det raklånga koret.
De medeltida kyrkorna saknade sittplatser för gudstjänstbesökare. Endast korstolar förekom på den tiden.
Detta hade praktiska orsaker. Dels var gudstjänsterna ganska korta under den katolska tiden, dels var dte lättare att hålla värmen om man stod och dessutom kunde kyrkan rymma fler besökare om alla stod.
På 1600-talet ökade kraven på komfort. Gudstjänsternas längd ökade i och med att predikan blev viktigare och längre och psalmsången var omfattande. Dessutom gällde kyrkplikten under ortodoxins tidevarv. Alla skulle helt enkelt gå till kyrkan och kontrollen fordrade, att man lätt kunde se vilka som saknades.
Bänkkvarter byggdes och man byggde också ibland till kyrkorna, eftersomsamma mängd sittande, som tidigare hade stått förutsatte större utrymme.
Bänkarna i Mortorp kyrka har unik utsmyckning i form av en portal, olikt smyckad från dörr till dörr med sin särskilda utsmyckning och färgsättning. Möjligen var detta ett sätt att vägleda den icke läskunnige kyrkobesökaren till rätt bänk.
Inom portalen kan man numera läsa namnet eller namnen på den by eller de byar, som i första hand skulle sitta i denna bänk. Namnen skall enligt uppgift ha noterats så sent som 1870. Nuvarande Oskars församling har sedan äldsta tider varit kapellförsamling till Mortorps församling. Detta förklarar varför även byarna från Oskars socken finns representerade på bänkdörrarna i Mortorp kyrka.
Utöver bynamnen finns även en del andra uppgifter noterade på dörrarna. På en av dörrarna finns angivet, att Anders målare från Råsbäcksmåla skall vara begraven just där. 90 år gammal dog han den 4 april 1688. kan det möjligen vara han som byggde och målade bänkkvarteren en gång i tiden? Målningarna togs fram vid renoveringen av kyrkan 1952-53.
Läktare och orgel
Under den katolska tiden fanns inga orglar i kyrkorna, men efter reformationen, allteftersom psalmsången blev mera omfattande och ekonomin tillät det, införskaffades orglar till kyrkorna.
Orgelläktaren i Mortorps kyrka byggdes 1741 och den första orgeln var på plats 1745. Den nuvarande orgeln och orgelfasaden byggdes 1891 av orgelbyggaren Zetterqwist och hade till enbörjan 10 stämmor. I samband med renoveringen 1952-53 utökades registret med ytterligare 10 stämmor. Ett arbete som utfördes av orgelbyggare Troels Krohn från Hilleröd i Danmark.
På orgelläkratens bröstning, finns 12 inramade tavlor med målningar, som föreställer Jesus och elva av hans lärjungar (Judas saknas). Sannolikt är målningarna samtida med läktarbygget.
1900-talets renoveringar
Två större renoveringar har genomförst under 1900-talet, 1952-53 och 1988-89.
Det har bl.a. resulterat i att kyrkan fått eluppvärmning, elbelysning samt ljudanläggning. Även vatten och avlopp finns numera i kyrkan.
I det 1988-89 byggda vapenhuset, kunde församlingen diskret och utan att behöva göra ingrepp i de medeltida kyrkväggarna ordna med bl.a. en handikapptoalett.
Vapenhuset
I vapenhuset finns församlingens kassakista från 1802 och på väggen ser man ett fotografi av två tavlor med församlingens series pastorum. Dessa tavlor hängde tidigare inne i kyrkan. Förste kände kyrkoherde i Mortorp är Inge och året var 1444.
Klockstapel och klockor
Klockstapeln, strax sydväst om kyrkan, byggdes år 1737 och har två klockor. Den äldsta, lilla klockan, gjöts 1659 och fick enligt uppgift en del av sitt malminnehåll från två malmljusstakar och två tennljusstakar, som dessförinnan använts på altaret vid jultid.
Stora klockan gjöts 1710. Den ersatte en tidigare klocka, som spruckit vid själaringningen efter Gustaf II Adolf 1632, men då lagats provisoriskt.
Inne i kyrkan, i koret, finns en liten primklocka, enligt uppgift från den katolska tiden.
Kyrksilver och textilier
Kyrkan har mångagamla silverklenoder. Allt nattvardssilvret är från 1700-talet. Vinkannan är från 1713, kalkens fot från 1726 och cuppan från 1799, patén och oblatasken från 1726.
De äldsta altarljusstakarna är från 1700-talet, men några nya har tilkommit i samband med senaste renoveringen. Samtliga är i tenn.
Kyrkan har två brudkronor, varav den äldsta är från tidigt 1700-tal.
Bland äldre Biblar kan Karl XII:s Bibel från 1703 nämnas.
De kyrkliga textilierna har en mycket viktig roll i gudstjänst och förkunnelse. Prästens liturgiska kläder erinrar om Kristi klädsel. Prästen är Kristi representant och handlar på Kristi vägnar i gudstjänsten.
Mässhaken går tillbaka på antikens överplagg och motsvarar Kristi mantel. Mortorps kyrka har mässhakar i kyrkoårets samtliga fem färger, den äldsta från 1805 i svart sammet med silverbroderier.
Alban motsvarar Kristi livklädnad coh har sitt namn efter den vita färgen. Till den bär prästen entt halslin, en fyrkantig duk, som läggs över skuldrorna och därefter bildar albans krage. Omkring albans midja knyts gördelen, som även fungerar som fäste för stolan, ett ganska brett band, som prästen bär över axlarna. Den symboliserar Kristi ok och finns också i kyrkoårets alla färger.
Senare inventariekompletteringar
De senaste årtiondena har inneburit viss komplettering av kyrkans inventarier.
I koret finns två vackra röllakanmattor från 1953. Här står även dopfunten från 1944 i Öländsk kalksten och proccessionskorset, målat av konstnären Sven-Bertil Svensson i Mörbylånga 1989.
Ett altarbrun, i de färger som förekommer unbder kyrkoåret, kläder i allmänhet altaret. Det är tillverkat vid Libraria textilatelje i Stockholm 1989.
I kortaket hänger sedan 1989 en takkrona i mässing med tolv ljuspunkter. Tillverkare är Hans-Agne Jakobsson AB Markaryd.
Längre ner i kyrkan står en ljusbärare ritad och tillverkad 1992 av konstsmed Lars larsson Örsjö.
Ditt besök
Människor har sökt sig till Mortorps kyrka i 800 år. De har tagit intryck med sig och lämnat avtryck efter sig. Ditt besök idag utgör den yttersta länken i denna kedja. Varje människa, som kommer in i kyrkan liksom varje inredningsdetalj, varje handling eller talat och sjunget ord ingår i ett levande sammanhang, som våra gudstjänster upprätthåller och för in i framtiden. Det är detta sammanhang med det förflutna och det vardande, som denna kyrkobyggnad vittnar om.