Kyrkogårdsförvaltningen

Vi strävar efter att du som besökare ska finna våra kyrko- och griftegårdar vackra, välskötta och rofyllda, likväl som att kontakterna med oss ska upplevas som positiva.

Kyrkogårdsförvaltningen svarar för drift och underhåll av begravningsplatserna inom Södertälje pastorat. Vi har ansvaret för att begravningslagens bestämmelser följs och att gravregister och gravkartor är aktuella. Förvaltningen omfattar kyrkogårdar, begravningsverksamheten, kyrkor och kapell.

Vi utför plantering och skötsel på gravarna på uppdrag av gravrättsinnehavare och kan ofta hjälpa till med olika praktiska saker du vill ha ordnat på kyrkogårdarna. Gemensamt för våra kyrkgårdar är att ha en personlig och miljövänlig prägel.

Minneslundar finns på Södertälje kyrkogård, Tveta kyrkogård och Ytterenhörna kyrkogård. En askgravlund finns på Södertälje kyrkogård.

Kyrkogårdar inom Södertälje Pastorat

Foto: Veronica Fejbäck

Våra kyrkogårdar

En stillsam plats med plats för sorg av olika slag

Aktuellt hos oss

Provtryckning

Södertälje kyrkogård

Kvarter U2

Buxbomhäck

Foto: Johannes Frandsen

Städning på kyrkogårdarna​

Från och med 9/9 kommer Kyrkogårdsförvaltningen att påbörja arbetet med att höststäda våra kyrkogårdar. Detta innebär bland annat att ta bort nedfallna löv, ta bort sommarblommor (endast på gravar med ett gällande skötselavtal), beskära klart de träd som ska beskäras med mera. ​

Vårt vattensystem stängs av under vecka 43 vilket innebär att det ej finns något vatten att tillgå på våra kyrkogårdar. Om du vill vattna på din gravplats behöver eget vatten tas med. ​

OBS! Gravlyktor är tillåtna under perioden 1/9-30/4 (september till april). Under sommarmånaderna är detta ej tillåtet pga av brandrisk. ​

Kyrkogårdsexpeditionen: Boka gravskötsel, begravning och gravsättning

Välkommen att höra av dig för att boka begravningsceremoni eller gravsättning inom Södertälje pastorat eller om du har frågor om gravrätter, gravskötsel eller övriga frågor om begravningsverksamheten.

Kyrkogårdsfrågor
Hit ringer du gällande frågor om gravskötsel, gravrätt eller allmänna frågor rörande våra kyrkogårdar eller begravningsverksamheten.

För kyrkogårdsfrågor, ring 08-550 913 30 under följande öppettider:

F.r.o.m 1/10

Helgfri måndag- fredag kl. 09:30-12:00 & 13.00-15.30

Besökstider
Observera att expeditionen på kyrkogårdsförvaltningen för tillfället har stängt för besökare. Om det finns någon på plats kommer vi självklart hjälpa de besökare som ringer på hos oss.

Begravningsbokningar
Hit ringer du för att boka gravsättning eller begravningsceremoni inom Södertälje pastorat.

För begravningsbokning, ring 08-550 914 00 under följande öppettider:

Helgfri måndag- fredag kl. 09:30-12:00

F.r.o.m 1/10

Helgfri måndag- fredag kl. 09:30-12:00 & 13.00-15.30

E-post: sodertalje.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se

Besöks-/postadress: Österåtvägen 1, 152 40 Södertälje

Ej folkbokförd i Södertälje Pastorat

Vad behöver du tänka på om du önskar att bli gravsatt inom Södertälje pastorat?

Viktig information!

Gällande kistgravsättningar på Södertälje kyrkogård

Nya kistgravplatser på Tveta begravningsplats

bestämmelser gällande kistgravsättningar på Tveta begravningsplast fr o m 1 juni 2020