Annica älskar att gå till jobbet!

Besöker du Fatmomakke i sommar är chansen stor att du stöter ihop med kyrkvaktare Annica Hed. Hon växte upp här och tycker att hon har världens bästa jobb.

Foto: Olle Thoors

Att vara kyrkvaktare, eller kyrkvaktmästare innebär för det mesta att man har ansvar för en kyrka och kanske också en del lokaler runtomkring den. Människor man möter i jobbet kommer till gudstjänster och andra evenemang i kyrkan. De ska räknas och allt ska fungera tekniskt och bra. För Annica är det förstås också så, men ändå annorlunda. Hon jobbar på en plats dit det kommer en ström av turister varje sommar och kyrkan är en del av helhetsupplevelsen i Fatmomakke. När Annica hissar den svenska och den samiska flaggan på Stinnerbomsbacken blir hon ett ansikte utåt för hela Sverige och Sápmi.

Foto: Olle Thoors

Annica brinner för allt som är knutet till denna plats. Hennes pappa Ronnie var kyrkvaktare här och mamma Ewa har också haft mycket anknytning till verksamheten i Fatmomakke. När Annica förbereder för kyrkfika i caféet tänker hon på alla nätter hon sov uppe på vinden som liten.

Jobbet är omväxlande och från kaffekokningen skyndar Annica vidare upp i kyrktornet för att öppna luckorna inför klockringningen.

Foto: Olle Thoors

Häruppe får man en känsla av att tiden stått stilla. Namnteckningar från 134 år finns på alla väggar och bjälkar och Annica vet vilka många var som stod här och skrev och ristade. Hennes kunskaper om Fatmomakke är faktiskt så goda att hon håller guidade turer varje sommarsöndag då det finns intresse.

Foto: Olle Thoors

Nu är det en timme till gudstjänst och dags för första ringningen. Ingen motor driver den stora tunga kopparklockan och Annicas armar får giganten i rörelse. Klangen dånar ut över fjällandskapet och sprider budskapet ännu en gång om att nu blir det gudstjänst.

Foto: Olle Thoors

Nere i kyrkan ska allt förberedas och innan ljudet tystnat i klockan försvinner hon nedför stegen igen.

Fräscha små buketter med ängs- och trädgårdsblommor kommer fram och psalmböcker med gudstjänstordningen läggs på plats.

Ljudet ska vara bra och alla ska kunna höra!

Foto: Olle Thoors

Kyrkvärden Else Westerlund har varit länge i gemet och vet hur saker och ting ska vara. För den nya generationen är det bara att ta till sig kunskaperna och följa i spåren...

Mmmm, vilken doft det blir på altaret idag.

- Oj, nu ska det ringas andra gången i klockan, upp i tornet igen!

Komminister Hans Lind och kyrkomusiker Barbro Lindfors går igenom ordningen och slipar på detaljerna.

Foto: Olle Thoors

Nu är det bara minuter kvar och alla ljusen ska tändas.

Kyrkan i Fatmomakke står färdig för gudstjänst!

Annica står sedan vid dörren och hälsar välkommen. Hon bjuder på ett fint värdskap som får många att le och kanske återkomma till ett nytt möte här i Fatmomakke.