Bårtäcken i Södra Vedbo pastorat

Ett bårtäcke är ett vackert vävt eller broderat tyg som draperas över kistan vid begravningen. Bårtäcket kan användas vid såväl jordbegravning som kremation. Då begravningsakten efterföljs av kistgravsättning tas bårtäcket bort.
Användandet av bårtäcken är en tradition som användes redan under medeltiden. Äldre bårtäcken är ofta prydda med broderade texter, initialer och årtal. Inom adeln var det vanligt att varje släkt hade ett eget bårtäcke som användes i generationer.
Bårtäcket kan ersätta en dyrare kista och även blomprydnader på kistan. Vill man ändå smycka kistan med blommor kan en skyddsduk användas som skyddar från blommornas väta eftersom bårtäcket oftast är gjort av textil som är svårt att tvätta.
På senare år har användandet av bårtäcken många gånger ersatts av finare kistor och prydnader i form av blommor, fotografier och personliga saker.
I Södra Vedbo pastorat finns fyra bårtäcken som kan lånas av medlemmar utan kostnad vid begravning i någon av pastoratets kyrkor. Dessa finns i Eksjö församling, Norra Solberga-Flisby församling, Hult-Edshult, Höreda och Mellby församlingar och i Hässleby-Kråkshult och Ingatorp-Bellö församlingar.
Begravningsbyrån sköter bokningen av bårtäcke, men det kan också bokas via församlingsexpeditionen.

Se våra bårtäcken i bild nedan.

Bårtäcket i Eksjö församling

Kirstine Packalén har vävt täcket av ull och silke 1997.
Bårtäcket är komponerat av Erik Persson, Tranås enligt följande beskrivning.
”I Faderns, Sonens och den helige Andens namn (den vita triangeln) skall du på den yttersta dagen förnimma det uppgående, eviga ljuset, strålande över ständigt grönskande ängar, vatten och blånande höjder, (de senare också som symboler för Småland), där skall vara evig ro och frid ”

Bårtäcket i Eksjö församling.

Bårtäcket i Hult-Edshult, Höreda och Mellby församlingsområde.

Bårtäcket i Hult-Edshults, Höreda och Mellby församlingsområde

Hults kyrkliga arbetskrets har skänkt bårtäcket till församlingen. Det är vävt i blått med bård i silver.

Bårtäcket i Ingatorp-Bellö, Hässleby-Kråkshult.

Foto: Frida Hultberg Samuelsson

Bårtäcket i Ingatorp-Bellö och Hässleby-Kråkshults församlingsområde

Bårtäcket är vävt i beige med guldbroderier.

Bårtäcket i Norra Solberga-Flisby församling.

Foto: Steens begravningsbyrå.

Bårtäcket i Norra Solberga-Flisby församling

Bårtäcket är vävt i två nyanser av grönt med guldbroderier.