Foto: Ellinor Färg

Hässleby kyrka

Hässleby kyrka ligger i Mariannelund intill vägen mellan Vimmerby och Eksjö, och känns lätt igen på det ovanliga tornet med två gyllene kors. Den invigdes 1861 efter att den gamla medeltidskyrkan hade rivits.

Ovanför altaret finns målningar från 1961 av W. Lorentzon, en av medlemmarna i den s.k. Halmstadsgruppen. Predikstolen härstammar från 1600-talet men är kraftigt renoverad 1925.

Kyrkans orgel med 30 stämmor är byggd av Frobenius år 1951. Det finns även en kororgel från 1974, byggd av Åkerman & Lund.

Kyrkans gamla nattvardssilver stals vid ett inbrott år 1850 och har aldrig återfunnits. Genom donationer har ny utrustning anskaffats.

Bland äldre inventarier märks en del av ett medeltida altarskåp föreställande Kristi nedtagning från korset, som nu sitter på norra väggen. Vidare finns ett medeltida rökelsekar och dito primklocka, vilka hängs upp på ömse sidor om altaret vid gudstjänst. En stor kista från 1500-talets slut med rik dekoration i intarsia, står i koret.

Kyrkan har tre klockor varav den minsta är från 1300-talet, storklockan från 1817 och mellanklockan från 1965.

Antal platser: max 450 pers

Kyrksal

Orgelläktare

Samtalsrum 8-10 personer

Tillgänglighet:

Hörslinga

Toalett

Övrigt:

Orgel på läktare. Piano framme i kyrkan.

Se dig omkring i Hässleby kyrka

Klicka här för att öppna en panoramavy i Hässleby kyrka i Mariannelund.

Historik om Hässleby kyrka

Ta del av en rapport från Jönköpings läns museum 2005: en kulturhistorisk inventering av Hässleby kyrka i Mariannelund.