Foto: Igge Alenius

Vad får man göra på kyrkogården?

Kyrkogården är de bortgångnas viloplats och en plats där man tar avsked av sina avlidna anhöriga och vänner. Det är också en plats dit man går för att känna närvaron av de bortgångna och minnas de stunder man haft tillsammans. För att det ska bli den platsen finns det några regler som måste hållas.
Följer man dessa riktlinjer tror jag kyrkogården blir en fin plats att vistas på.
När man besöker kyrkogården, tex för att sköta om sin grav, så kan man också ta med sig en fikakorg och sitta på någon av kyrkogårdens bänkar och ta sitt förmiddagsfika.
Man kan även ta en promenad inne på kyrkogården bara för att känna den frid som finns innanför kyrkogårdsmuren.
På en del av våra kyrkogårdar har vi QR-koder utsatta vid en del gravar. Där kan man genom att skanna koden ta del av historiken kring den som är begravd där.

Min förhoppning och önskan är att våra kyrkogårdar i pastoratet ska bli en plats där man känner att man kan gå in och få en liten stunds avkoppling från nutidens stress. Men att man samtidigt är medveten om att det är en viloplats för de bortgångna.

Allt gott!
Kjell Havskog

Regler på Kyrkogården

• Besökarna ska visa respekt för kyrkogårdens helgd och dess plats som de dödas vilorum genom ett vårdat beteende och uppträdande.
  • Undvik att beträda gravplatserna om det inte är nödvändigt.
  • Undvik att köra bil eller andra fordon på kyrkogården. Undantag medges för rörelsehindrade.
  • Hundar får vistas på kyrkogården om de är kopplade. Rastning är förbjuden.
  • Under perioden 31 mars – 1 oktober ser vi helst att inga gravlyktor och vinterdekorationer förekommer på gravarna. Det försvårar skötseln av gravarna.
    Föremål av glas bör inte placeras på gravarna på grund av risken för skärskador som kan uppstå om föremålet går sönder.
  • Vattenkannor, vaser och redskap för utlåning ska ställas tillbaka på för dessa avsedda platser.
  • Hjälp oss att avfallssortera genom att lägga endast komposterbart material i kompostbehållarna. På våra servicestationer finns kärl för flera typer av avfall.

Kjell Havskog

Södra Vedbo pastorat

Ledningsgrupp, Enhet Kyrkogård, Pastoratsgemensam personal i Södra Vedbo pastorat, Personal i Södra Vedbo pastorat, Personal i begravningsverksamheten i Södra Vedbo pastorat

Mer om Kjell Havskog

Kjell Havskog är chef för enheten kyrkogårdar i Södra Vedbo pastorat. Han har sitt kontor i Kyrkbacksgården, Eksjö.