Per Gustav Hanner

Per Gustav Hanner - ny kyrkoherde i Solberga pastorat

Nyhet Publicerad

Vi kan med glädje meddela att pastoratet har tillsatt en ny kyrkoherde. Per Gustav Hanner (kallad PG), från Torslanda, tar till hösten över kyrkoherderollen efter Björn Gusmark.

Efter en process som har pågått under våren har Solberga pastorat nu tillsatt en ny kyrkoherde, som till hösten tar över efter Björn Gusmark.

Här berättar PG lite om sig själv och hur han ser på sin nya roll.

- Jag och min familj; Maria och barnen Emanuel, Miriam, Jonathan och Theodor, bor i Torslanda där jag också fram tills när jag börjar i Solberga, har arbetat det senaste knappa sju åren. Här har jag jobbat som arbetsledande komminister.

- Jag gjorde en prästpraktik i Solberga för snart 15 år sedan, och fick då ett väldigt gott intryck av pastoratet. Mycket hinner naturligtvis förändras på 15 år, men ändå tror jag att mycket av det som jag uppskattade då finns kvar idag. Jag har en väldigt go´ känsla av att få komma upp till Solberga, jag har fått ett väldigt gott intryck.

- När jag börjar som kyrkoherde tänker jag mig att jag vill lyssna in hur pastoratet är nu, jag är glad över det jag har hört om exempelvis arbete med Alpha och ideellas engagemang. Det skall bli oerhört roligt att få komma i tjänst i augusti.

Vi från pastoratet tycker det samma och välkomnar PG till oss!

Björn Gusmark går vidare som stiftsadjunkt i Växjö stift.

Avskedspredikan för Björn Gusmark blir 25 augusti, kl. 10 i Solberga kyrka.

Kyrkoherdeinstallation för Per Gustav Hanner blir 8 september, kl. 16 i Solberga kyrka med biskop Susanne Rappmann.