Ett tvåvåningshus med vit puts.
Foto: Kristina Hellberg

Edsele församlingshem

Edsele kyrka

Edsele kyrka uppfördes 1799 av den jämtländske kyrkobyggmästaren Pål Persson från Stugun som satt sin prägel på kyrkan.

Ramsele-Edsele församling

Församlingarna Ramsele och Edsele gjorde gemensam sak 2007 och har fram till dess att Sollefteå pastorat bildades utgjort ett enförsamlingspastorat. Edsele kyrka ligger vid infarten till byn, en bit från själva centrum. Ramsele kyrka ligger i centrala Ramsele och är pastoratets största kyrkobyggnad. I Ramsele ligger även en medeltida kyrka vackert belägen på en udde i Faxälven. Precis som i Junsele finns här det mesta av vad man behöver på en mindre ort. Ett livaktigt föreningsliv och folkligt engagemang har visat att om kommunens verksamhet försvinner tar bygden saken i egna händer.

illustration föreställande ett @, en telefonlur, ett kuvert. För att illustrera på vilka sätt det går att nå oss.

Två händer hålls fram. I händerna ligger vita lappar med ord skrivna i svart. Ord som gemenskap, livet, tvivel, Gud, tro, dela.

Konfirmation

Livet är fullt av frågor. Vad är egentligen lycka? Vilket ansvar har jag för någon annan? Varför är det så orättvist? Finns Gud? Räcker det inte med att vara vacker på insidan? Vad är en bra människa? Är jag en bra människa? Kom så ställer vi frågorna tillsammans och försöker hitta våra svar. Här hittar du de grupper som finns i Sollefteå med omnejd.

Någon spelar cello.

Konserter | Musik

Här hittar ni alla musikevenemang och även de gudstjänster som erbjuder extra musik eller körsång. Utbudet är varierat och de allra flesta konserterna är gratis. Dessutom serveras de i de finaste konsertlokaler du kan tänka dig - våra kyrkor.

Prenumerera via RSS

Gravstenar på återlämnade gravrätter plockas bort

Publicerad:

Kyrkogårdsförvaltningen har sedan juni 2022 avvaktat ett beslut från Länsstyrelsen. Försommaren 2024 kom beskedet, gravstenar från 1940 och senare får plockas bort. Med start hösten 2024 kommer detta ske på de gravrätter som återlämnats till kyrkogårdsförvaltningen.

Nu är kyrkorna sommaröppna

Publicerad:

Sollefteås kyrkor är öppna vardagar mellan klockan 9.00 och 15.00 från den 24 juni till 9 augusti, med några få undantag. Välkommen att söka skydd från värmen, regnet, vardagen för en stund i vårt gemensamma kulturarv och historia.

Grävning vid Eds kyrka

Publicerad:

Just nu, och troligen en vecka framåt, pågår arbete med att gräva ett dräneringsdike vid Eds kyrka. Detta för att leda om vatten som annars ligger mot fasaden och orsakar sprickor.

En kväll för nyfikna

Publicerad:

Hur funkar det här med familjehem, förvaltarskap och ”god man”? Vilka får hjälp? Hur går det till? Vilka kan hjälpa till? Har stödet förändrats? Kom till Sollefteå församlingsgård den 19 juni klockan 19.00, där får du svaren.

Nu går det att gravsätta i askgravlundar och gravar

Publicerad:

Tjälen är ur marken och personalen på våra kyrkogårdar har börjat gravsätta askor och urnor i gravar och askgravlundar. Önskar du, som anhörig, vara med vid gravsättningen? Glöm då inte att boka tid för detta. Här hittar ni kontaktuppgifter till den som kan hjälper dig med bokningen.