En skruvdragare som ligger på en ritning av en kyrka.

/ Publicerad 14 mars 2024

Så här säger kyrkorådets ordförande om lokalförsörjningsplanen

Den lokalförsörjningsplan som kyrkofullmäktige fastställde i november är ett viktigt verktyg i det pågående budgetarbetet men inga beslut är tagna ännu.

Varför har det tagits fram en lokalförsörjningsplan?

– För att få ett samlat grepp om fastighetsinnehavet och de kostnader som är kopplat till detta. Fastighetsförvaltning är en av de största utgiftsposterna för Svenska kyrkan. Planen behövs för att vi ska kunna ta välgrundade beslut, nu och i en framtid, för att säkra kyrkans uppdrag, säger kyrkorådets ordförande Sven-Erik Bodén.

Kan det här innebära att fastigheter avyttras?

Det är möjligt. Sådana beslut tas via pastoratets arbetsutskott (AU), kyrkogårds- och fastighetsutskottet (KFU) och vidare till kyrkoråd och fullmäktige.

Är det aktuellt att avyttra någon fastighet i närtid?

– Det finns inga sådana beslut tagna. Lokalförsörjningsplanen finns dock med som ett verktyg i det pågående budgetarbetet, berättar Sven-Erik. I planen lyfts två församlingshem upp som förslag när det gäller avyttring. Det är Edsele och Överlännäs.

Varför är det just dessa två som pekas ut?

– Då kostnader för drift och underhåll ställs mot nyttjandet av lokalerna blir det tydligt att dessa två sticker ut. De används vid cirka 10 respektive 20 tillfällen per år och det finns alternativa lokaler inom rimligt avstånd.

Kommer byggnaderna säljas eller kan det bli tal om rivning?

– Då det inte finns några beslut rörande fastigheterna går det inte att svara på.

I planen står det även att två medeltida kyrkor bör avyttras. Har inte kyrkan ett kulturhistoriskt ansvar för att dessa bevaras?

– Kulturminnesskyddet gäller alla kyrkor byggda före 1940 och den som äger byggnaden har naturligtvis ansvaret. Det planen pekar på är att det inte är långsiktigt hållbart för oss som kyrka lokalt att ha det ansvaret. På central nivå utreds om det är möjligt för en församling att överlåta en kyrka till Svenska kyrkan på nationell nivå. Kanske blir detta lösningen, och/eller ökade bidrag från staten. Att kulturhistoriska byggnader bevaras ligger i allas vårt intresse, avslutar Sven-Erik.

Porträttbild av kyrkorådets ordförande

Kyrkorådets ordförande Sven-Erik Bodén

Foto: Kristina Hellberg

Mer om lokalförsörjningsplanering

Lokalförsörjningsplanen klar

Vid sitt novembermöte fastställde kyrkofullmäktige en lokalförsörjningsplan för Sollefteå pastorat. Den innehåller bland annat en långsiktigt hållbar plan för verksamheternas behov av lokaler. Här får du veta mer om vad en lokalförsörjningsplan innebär.

Gemensamt ansvar

Genom att ta ett gemensamt ansvar för fastigheter, kyrkor och ekonomi kan Svenska kyrkan fortsätta sprida kristen tro och arbeta för en bättre värld även när medlemmarna blir färre och de ekonomiska resurserna mindre .

Svenska kyrkans förslag på en hållbar höjning av kyrkoantikvarisk ersättning

Hög tid att höja ersättningen

Svenska kyrkan har tagit fram ett förslag på hur staten kan ta ansvar och höja den kyrkoantikvariska ersättningen, för vård av kyrkobyggnader. Ersättningen har länge urholkats.

Så styrs Svenska kyrkan Sollefteå

Vem är det egentligen som bestämmer i kyrkan? Svaret är att det är många.

Kyrkoråd

Kyrkorådet är pastoratets styrelse samt beredande och verkställande organ under kyrkofullmäktige.

Så här säger kyrkorådets ordförande om lokalförsörjningsplanen

Församlingar i Sollefteå

I Sollefteå pastorat, Svenska kyrkan Sollefteå, samverkar inte mindre än tolv församlingar. Här kan du läsa lite mer om varje enskild församling.

Ställ upp i kyrkovalet

Bilda en ny nomineringsgrupp och/eller kandidera i kyrkovalet 2025.

1. Möss och musiker i kyrkan

Publicerad 2 oktober 2024

Det är inte bara "söndag klockan 11" som det händer något i kyrkorna. Församlingarna bedriver också en omfattande pedagogisk verksamhet riktad till skolan. Här kan du läsa lite mer om den.

2. Soppa och hemberedskap i Överlännäs och Resele

Publicerad 12 september 2024

Hur förberedd är du om elen försvinner och vattnet slutar rinna från kranen där hemma? Att ha hemberedskap innebär att vara förberedd innan kriser sker. Mer om detta kan du lära dig den 10 oktober i såväl Överlännäs som Resele församlingshem.

3. Orre testamente tas emot i Graninge

Publicerad 6 september 2024

Svenska kyrkan har berikats med en ny bibelöversättning: Orre testamente. Den sydsamiska översättningen av nya testamentet är ett 40-årigt pionjärarbete. Det firades stort i Östersund i slutet av augusti och nu är det dags för oss i Sollefteå att ta emot och använda oss av översättningen. Välkommen till Graninge kyrka den 20 oktober 16.00.

4. 30 år sedan M/S Estonia förliste

Publicerad 5 september 2024

I år är det 30 år sedan fartyget M/S Estonia sjönk på öppet hav mellan finska Utö och estniska Dagö. Totalt 989 personer fanns ombord, endast 137 överlevde. Minst fem av de omkomna var hemmahörande i, eller hade anknytning till, Sollefteå.

5. Kom och fyll vardagsrummet!

Publicerad 21 augusti 2024

En mötesplats för vuxna men utan åldersgräns i egentlig mening. Varken uppåt eller nedåt. Vill du ta med dig ditt/dina barn är det fullt tillåtet. Öppet en torsdagskväll i månaden, till och med december. Välkommen att landa i soffan i Sollefteå församlingsgård.