En ung tjej spelar på en kyrkorgel.
Foto: Johannes Frandsen

Ungdomar får musikundervisning

Visste du att kyrkan, tack vare dig som är medlem, kan erbjuda barn och unga undervisning i musik? Förutom att kyrkomusikerna spelar i gudstjänster och leder körer ingår för flera av dem att undervisa i sång, piano, orgel eller andra instrument. Kanske blir några av eleverna kantorer eller organister i framtiden och kan föra traditionen och kunskapen vidare.

Lyssna till Junseleeleverna via Radiosol

Den 14 april strax efter 11.00 kan ni lyssna till eleverna Alisa, Anastasiia, Sofia och Mariya i Radiosols sändning. De är alla nu boende i Junsele men som ni kan ana på namnen har de sitt ursprung i Ukraina. Länk till radiosol.se

Ellen - både elev och lärare

Ett utmärkt exempel på värdet av detta arbete är Ellen Lindgren. Ett välbekant ansikte för många Junselebor. Hon hittade till musiken via kantor Jennyanne ”Nenne” Gradin.

Porträtt bild av Ellen. En leende ung kvinna . Hon har en grön blus med en svart kofta över.

– Som nyinflyttad 5-åring blev kyrkan, kören och musiken ett viktigt sammanhang för mig, berättar Ellen. Kyrkan är en fin miljö att växa upp och utvecklas i. Här har jag fått inspiration och bekräftelse. Och inte minst en fantastisk mentor i Nenne.

Ellen är nu vuxen och projektanställd av pastoratet för att leda barnkören Tonfiskarna i Näsåker, arbeta med verksamhet för de ukrainska flyktingarna i Junsele samt undervisa i pianospel och sång.

Vid sidan om projektanställningen utbildar sig Ellen just nu i klassisk sång och hon är forfarande en av Nennes elever.

Tangenterna på ett piano trakteras av en musiker händer.

Musiker

Musiken flödar genom hela vår verksamhet. Såväl vid den enkla andakten som vid större gudstjänster och konserter. Våra musiker har ansvaret, leder körer, undervisar i orgelspel samt sjunger och spelar självklart själva.

Vi ser ryggen på en körledare som dirigerar en kör.

Sjung i kör

Sjung för Guds, församlingens och din egen skull. Körsång är hälsosamt för såväl kropp som själ och här finns flera körer att välja på. Och du! Det kostar inget :)

Tio barn och en ledare leker med en stor färggrann "fallskärm". De hjälps åt att kasta upp den i luften.De är utomhus på en gräsmatta.

Välkommen till Svenska kyrkan i Sollefteå

Svenska kyrkan Sollefteå består av tolv församlingar i samverkan: Boteå, Ed, Graninge, Helgum, Junsele, Långsele, Multrå-Sånga, Ramsele-Edsele, Resele, Sollefteå, Ådals-Liden och Överlännäs församlingar. Din lokala del av hela Sveriges kyrka finns här i glädje, sorg, vardag och fest. Du är en viktig del av den.

illustration föreställande ett @, en telefonlur, ett kuvert. För att illustrera på vilka sätt det går att nå oss.

Kontaktuppgifter till expeditioner och till övrig personal hittar du här.

Två händer hålls fram. I händerna ligger vita lappar med ord skrivna i svart. Ord som gemenskap, livet, tvivel, Gud, tro, dela.

Verksamhet i församlingarna

Vill du prata om Gud med andra? Ta en promenad och umgås? Sjunga i kör? Är du nybliven förälder som vill träffa andra föräldrar eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Konfirmation

Livet är fullt av frågor. Vad är egentligen lycka? Vilket ansvar har jag för någon annan? Varför är det så orättvist? Finns Gud? Räcker det inte med att vara vacker på insidan? Vad är en bra människa? Är jag en bra människa? Kom så ställer vi frågorna tillsammans och försöker hitta våra svar. Här hittar du de grupper som finns i Sollefteå med omnejd.

Någon spelar cello.

Konserter | Musik

Här hittar ni alla musikevenemang och även de gudstjänster som erbjuder extra musik eller körsång. Utbudet är varierat och de allra flesta konserterna är gratis. Dessutom serveras de i de finaste konsertlokaler du kan tänka dig - våra kyrkor.

Nyheter från Svenska kyrkan Sollefteå

Prenumerera via RSS

Kom och fyll vardagsrummet!

Publicerad:

En mötesplats för vuxna men utan åldersgräns i egentlig mening. Varken uppåt eller nedåt. Vill du ta med dig ditt/dina barn är det fullt tillåtet. Öppet en torsdagskväll i månaden, till och med december. Välkommen att landa i soffan i Sollefteå församlingsgård.

Hon är här nu, på riktigt

Publicerad:

Linda Åleberg, nybakad präst, har nu tillträtt tjänsten som komminister med särskilt ansvar för Ådals-Lidens och Junsele församlingar. Här kan du läsa en kort intervju med henne.

Gravstenar på återlämnade gravrätter plockas bort

Publicerad:

Kyrkogårdsförvaltningen har sedan juni 2022 avvaktat ett beslut från Länsstyrelsen. Försommaren 2024 kom beskedet, gravstenar från 1940 och senare får plockas bort. Med start hösten 2024 kommer detta ske på de gravrätter som återlämnats till kyrkogårdsförvaltningen.

Nu är kyrkorna sommaröppna

Publicerad:

Sollefteås kyrkor är öppna vardagar mellan klockan 9.00 och 15.00 från den 24 juni till 9 augusti, med några få undantag. Välkommen att söka skydd från värmen, regnet, vardagen för en stund i vårt gemensamma kulturarv och historia.

Grävning vid Eds kyrka

Publicerad:

Just nu, och troligen en vecka framåt, pågår arbete med att gräva ett dräneringsdike vid Eds kyrka. Detta för att leda om vatten som annars ligger mot fasaden och orsakar sprickor.