En grupp människor sitter i en liten ring och samtalar.

Prata om tro och liv

Att prata om tro och livsfrågor är inte enbart förbehållet konfirmander. Även du som vuxen är välkommen att dela dina funderingar med andra. Att gå till en gudstjänst, samtala över kopp kaffe eller delta aktivt i en samtalsgrupp kan vara sätt att hitta sig själv, sin tro, ny kunskap och nya bekantskaper.

Långsele, platsen för torsdagsmässa och samtal.

Samtalskvällarna fortsätter. Några helt vanliga torsdagskvällar under hösten firas en enkel mässa i Långsele församlingsgård. Efter gudstjänsten får du gärna stanna kvar. Över en fika samtalar vi utifrån olika teman. Samtalsledare är Agneta Hudding.

Samtalsgrupp vid sorg

Vardagen och livet efter en förlust av nära anhörig kan vara svår att anpassa sig till. Att träffas och prata om sorgen är ett sätt att komma vidare. Välkommen att delta i en "Leva vidare-grupp".

Mötas, umgås, utvecklas

Kyrka är mer än gudstjänst. Din lokala församling ordnar en mängd mötesplatser för samvaro, samtal, undervisning och glädje. Tillfällen till gemenskap där vi kan odla relationerna mellan varandra, Gud och det egna jaget är prioriterat i din församling. Välkommen att ta del av det vi erbjuder.

Samtal och stöd

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Din kyrka finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Så här säger kyrkorådets ordförande om lokalförsörjningsplanen

Den lokalförsörjningsplan som kyrkofullmäktige fastställde i november är ett viktigt verktyg i det pågående budgetarbetet men inga beslut är tagna ännu.

Församlingar i Sollefteå

I Sollefteå pastorat, Svenska kyrkan Sollefteå, samverkar inte mindre än tolv församlingar. Här kan du läsa lite mer om varje enskild församling.

Ställ upp i kyrkovalet

Bilda en ny nomineringsgrupp och/eller kandidera i kyrkovalet 2025.

1. Möss och musiker i kyrkan

Publicerad 2 oktober 2024

Det är inte bara "söndag klockan 11" som det händer något i kyrkorna. Församlingarna bedriver också en omfattande pedagogisk verksamhet riktad till skolan. Här kan du läsa lite mer om den.

2. Soppa och hemberedskap i Överlännäs och Resele

Publicerad 12 september 2024

Hur förberedd är du om elen försvinner och vattnet slutar rinna från kranen där hemma? Att ha hemberedskap innebär att vara förberedd innan kriser sker. Mer om detta kan du lära dig den 10 oktober i såväl Överlännäs som Resele församlingshem.

3. Orre testamente tas emot i Graninge

Publicerad 6 september 2024

Svenska kyrkan har berikats med en ny bibelöversättning: Orre testamente. Den sydsamiska översättningen av nya testamentet är ett 40-årigt pionjärarbete. Det firades stort i Östersund i slutet av augusti och nu är det dags för oss i Sollefteå att ta emot och använda oss av översättningen. Välkommen till Graninge kyrka den 20 oktober 16.00.

4. 30 år sedan M/S Estonia förliste

Publicerad 5 september 2024

I år är det 30 år sedan fartyget M/S Estonia sjönk på öppet hav mellan finska Utö och estniska Dagö. Totalt 989 personer fanns ombord, endast 137 överlevde. Minst fem av de omkomna var hemmahörande i, eller hade anknytning till, Sollefteå.

5. Kom och fyll vardagsrummet!

Publicerad 21 augusti 2024

En mötesplats för vuxna men utan åldersgräns i egentlig mening. Varken uppåt eller nedåt. Vill du ta med dig ditt/dina barn är det fullt tillåtet. Öppet en torsdagskväll i månaden, till och med december. Välkommen att landa i soffan i Sollefteå församlingsgård.