Tid för eftertanke

Sommaren har kommit och gått, och nu står vi på tröskeln till hösten. För många är sommaren en tid av efterlängtad vila, avkoppling och ny energi. Man får fylla på med solsken, bad, natur, umgänge med nära och kära, långa, ljusa kvällar och kanske till och med hitta tid för eftertanke.

Men nu är vi tillbaka, redo att möta vardagen och dess utmaningar. Eller är vi det?

För somliga känns det spännande att komma tillbaka till rutinerna och träffa kollegor och vänner igen. Det är en glädje att mötas, att dela upplevelser och historier från sommarens äventyr. Vi känner oss laddade, fulla av inspiration och redo att ta itu med höstens uppgifter med ny energi.

Men övergången från sommar till vardag kan också kännas tung. Vi kanske bär på en oro för allt som väntar oss, eller en känsla av att inte riktigt vara redo att möta de krav som hösten för med sig. Efter sommarens välbehövliga vila med avbrott från stress och press kan återvändandet till verkligheten kännas som en börda.

Oavsett hur vi känner inför hösten så finns det något värdefullt att ta med sig från sommaren. I Bibeln står det "Att gå in i Guds vila är att vila ut från sitt verk, så som Gud vilade från sitt." Sann vila handlar inte bara om att ta en paus från arbete och ansvar, utan om att hitta en djupare frid, en som kommer från Gud.

Denna vila är något vi kan bära med oss, även när vardagen tränger sig på. Sommaren kanske är över, men dess vila kan fortsätta att finnas inom oss. Det handlar inte om att fly från verkligheten, utan om att hitta en balans där vi kan vara i världen utan att låta oss överväldigas av den. Att vila i Gud är att låta oss själva ta ett steg tillbaka, att andas och känna att vi inte behöver bära allt själva.

Så, oavsett om du känner dig laddad och redo, eller om du känner att du gärna hade velat ha några veckor till i sommarens famn, kom ihåg att vila inte bara är något vi gör när vi har tid över. Det är en gåva från Gud, en källa till styrka och frid som alltid finns tillgänglig för oss.

En sommarpsalm jag sjunga må
i själens vinterdagar
och låta tungsint tanke gå
och mana sommarns hagar
att träda fram till sinnets stöd
i vinterns långa själanöd,
att djupt i minnet skåda Gud
i evig sommarskrud.

Nu är hösten här och vi erbjuder nya möjligheter till mötesplatser, verksamheter och gudstjänster i församlingen. Du hittar information här i annonsen, på hemsidan, i nyhetsbrevet och i sociala medier.

Robert Thysell
kyrkoherde i Sollentuna församling