Gålölägret 2024

OM DU BEHÖVER EXTRA STÖD

Startdatum 17 juni 2024

Sista anmälningsdag 17 juni 2024
Gålölägret pågår under tre härliga sommarveckor, 17 juni till 6 juli 2024 på vackra Uskavigården i Bergslagen, strax utanför Nora. Konfirmationsgudstjänsten äger rum i Högalidskyrkan och det kostar inget att delta på lägret.

Gålölägret är ett konfirmandläger för ungdomar med och utan behov av särskilt stöd. Lägret syftar till att motverka utanförskap och ge ökad förståelse för olika livssituationer och vänder sig till dig som går i grundskola, resursskola, specialskola eller särskola.

Under lägret får du tillsammans med andra fundera över och samtala om vad som är viktigt i livet. Duger jag som jag är, hur är en bra vän, behövs jag, vad har Gud med mitt liv att göra, vad betyder det att alla människor är lika mycket värda och är skapade till Guds avbild?

Det finns 20 deltagarplatser och de flesta som är med på lägret är mellan 14 och 18 år. Lägret leds av cirka tio ledare vilka har erfarenhet av att arbeta med ungdomar både med och utan funktionsnedsättning. Dessutom finns en lägerpräst och diakon med vilka har huvudansvar för lägret.

Vad händer på lägret?

De flesta dagar följer ett liknande schema. Vi börjar dagen med frukost för att sedan fira morgonandakt tillsammans. Därefter följer konfirmationsundervisning, scouting och skapande. Vi är mycket utomhus och kvällarna avslutas med en kvällsandakt i lägergårdens vackra kyrka.

Innan lägret

Alla konfirmander och vårdnadshavare inbjuds till en förträff i Högalids församling där präst, diakon och ledare berättar mer om lägret. Då får vi också möjlighet att träffa varje konfirmand med vårdnadshavare i ett enskilt samtal. Under samtalet får vi ledare möjligheten att lära känna konfirmanden något innan lägerstart, och konfirmanden får möjlighet att ställa de frågor hen tycker är viktiga.

Vill du veta mer om Gålölägret 2024? Kontakta lägerpräst Victor Lindblom: E-post: victor.lindblom@svenskakyrkan.se
telefon: 073-039 57 21

Utmana dig själv och få ett minne för livet - varmt välkommen med din ansökan! Anmäl dig här