Foto: Sandie Clarke/Unsplash

Odla och väx i Solna kyrkby

Här kan du som längtar efter att sätta händerna i jorden vara med och ta hand om trädgården. Vi följer årets rytm i trädgården. Kom gärna på besök för att prova på.

Odlingsgruppen i Solna kyrkby träffas tisdagar kl 10 -12.
Start vecka 7 för vårtermingen 2024.

Kyrkbyns odlare är gröna volontärer i Solna församling. Tillsammans med trädgårdspedagog Eva Svensson arbetar  gruppen med att planera odlingarna, för att så, vattna, rensa och skörda. Var med om en spännande trädgårdsupplevelse, från jord till bord!

Välkommen som volontär

Du kan vara med i arbetet i den växande och växlande trädgården. Välj vad som passar dig, att vara med under hela säsongen, eller om du hellre vill hjälpa oss som vattnings-volontär under sommaren. Arbetsuppgifter kan anpassas efter dina resurser, eller fysiska kondition. Alla åldrar, alla insatser är mycket välkomna!

Alla får så mycket ansvar de själva är bekväma med. Tycker du om att gräva och vattna eller vill du bara lukta på blommorna? Det finns både smått och stort att syssla med.  Det finns olika uppgifter som att vattna, rensa ogräs och skörda men blir även en fin fikagemenskap under säsongen när trädgårdssysslor ska skötas.

Kom och prova på!

Välkommen att besöka oss för att prova på eller prata med oss som odlar.

Vill du få veta mer om tanken med Solna kyrkby-projektet?

Sommaren 2021 togs det första spadtaget till odlingsprojektet i Solna kyrkby. Glädjen är stor över odlingsoasen i de vackra omgivningarna. I Solna kyrkby vill Solna församling skapa en mötesplats för hållbarhet och hälsa, där människor får växa genom kultur och livsnära möten. Med verksamheter kopplade till musik, bild, natur och odling vill församlingen beröra och skapa reflektion kring livets stora frågor på ett jordnära sätt.

Kanske har du kompetens, idéer och verksamhet som vill samverka med oss?
Hör av dig till projektledare Mats Rydinger och berätta om dina tankar: mats.rydinger@svenskakyrkan.se