Kyrkängens förskola
Foto: SempreMedia

Kyrkängens förskola

Kyrkängens förskola drivs av Söndrum-Vapnö församling och är en del i församlingens barn-och ungdomsverksamhet.

Kyrkängens förskola följer skollagen, läroplan för förskolan och barnkonventionen och har en konfessionell inriktning. Vi erbjuder barnen en underbar miljö att vara trygga, trivas och utvecklas i tillsammans med engagerad personal.

Vår målsättning

• Vår värdegrund genomsyrar all verksamhet.
  • Alla stora och små ska känna att de är värdefulla och viktiga i vår utbildning.
  • Vi vill ta vara på och erkänna olikheter och bygga ett likabehandlingsarbete som motverka diskriminering och kränkande behandling.
  • Barnen får kunskap om FN:s globala mål för hållbarhet.

Organisation

Kyrkängen har två avdelningar. Gullvivan för de yngre barnen och Smörblomman för de äldre barnen. På Kyrkängen arbetar förskollärare, barnskötare, kock/lokalvårdare och rektor tätt tillsammans med barnets bästa för ögonen.

Verksamhet

Förskolans verksamhet utgår från en helhetssyn på barnet och barnets behov och utformas så att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet.

I läroplanen står det att leken är viktig för barns utveckling och lärande och på Kyrkängen låter vi barnen få denna möjlighet, både ute och inne. Vi tar hänsyn till barnens egna åsikter, intressen och erfarenheter vid planeringen av det dagliga arbetet. Det är viktigt att barnen får pröva att uttrycka sig på olika sätt, både själva och tillsammans med andra. Detta kan till exempel vara genom sång, musik, bild, dans, drama, tal och skrift. Barnen ska också få möjlighet att utveckla sin kulturella identitet och detta gör vi genom att följa traditioner och vi bjuder in vårdnadshavarna till årliga evenemang som vi anordnar.

Utevistelse

Utevistelse är en viktig del av vår vardag. Vi är ute varje dag, oftast två gånger och vi använder då vår härliga utemiljö eller vårt närområde.

Konfessionell inriktning

Kyrkängen är en förskola med konfessionell inriktning. Det innebär att utbildningen har konfessionell inriktning men undervisningen är icke konfessionell. Konfessionella inslag förekommer under vissa stunder i veckan. Att delta i de konfessionella inslagen är frivilligt.

Vi arbetar med vår värdegrund och alla människors lika värde.

Unikum

Vi använder oss av den digitala lärplattformen Unikum. Där kan ni ta del av ert barns utveckling och lärande genom lärloggar, planeringar och veckobrev mm. Fortlöpande information om vad som händer på förskolan samt viktiga meddelanden kan man snabbt och lätt ta del av.

Måltider

Vi har en egen kock som lagar all mat från grunden.

Samverkan mellan förskolan och hemmet

För att skapa bästa förutsättningar för att barnen ska kunna utvecklas rikt och mångsidigt har vi ett nära och förtroendefullt samarbete mellan förskolan och hemmet. Vårdnadshavare har god insikt och inflytande i verksamheten genom bland annat våra utvecklingssamtal, föräldramöten, föräldraråd, sommarfester och drop-in tillfällen.

Ansökan

Vi är anslutna till kommunens kösystem. Anmälan görs på nedanstående länk.
Klicka här för ansökan.

Vid intag/placering av barn gör vi följande urval.
1. Syskonförtur.
2. Anmälningsdatum till kön.

Öppettider

Kyrkängens öppettider är måndag-fredag 06:30-17:30. Skulle behovet av andra öppettider vara aktuellt, ta kontakt med rektorn.

Studie och planeringsdagar

Tre gånger/termin stänger förskolan för att kunna erbjuda personalen gemensam fortbildning samt att planera, utvärdera och utveckla verksamheten.

Telefonnummer

Förskolan: 035-16 13 22
Avdelningen Gullvivan: 070-72 00 844
Avdelningen Smörblomman: 070-73 25 844

Klagomålshantering

Enligt skollagen kap 4, §8 skall huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Om du, som vårdnadshavare, har synpunkter eller klagomål på förskolan, vill vi gärna veta det. Vi ser det som ett tillfälle att förbättra vår verksamhet.

Vem framför jag mina klagomål till?
Om det är något som inte motsvarar dina förväntningar eller som du är missnöjd med i ditt barns förskola, framför det i första hand till ditt barns pedagoger på förskolan. Om ni inte lyckas lösa problemet och ditt missnöje kvarstår, vänd dig till rektorn så att verksamheten själv får möjlighet att agera. Skulle det vara så att du fortfarande är missnöjd, gör du ett skriftligt klagomål på avsedd klagomålsblankett. Den ifyllda blanketten skickas till rektorn via e-post eller med vanlig post.
Vi behandlar inga klagomål som är anonyma.
Skriftliga klagomål delges alltid huvudmannen.

Här nedan finns kontaktuppgifter till övrig personal på Kyrkängens förskola.