Foto: Gunilla Wahrenberg, Söndrum-Vapnö församling

Regnbågsnyckeln

Se människan! För människans skull!

Söndrum-Vapnö församling tog, som tredje församling/pastorat i Göteborgs stift, emot utmärkelsen Regnbågsnyckeln på första advent 2019.

Regnbågsnyckeln är en hbtq-märkning som visar att förtroendevalda och medarbetare har genomgått processmodellen Regnbågsnyckeln för en mer inkluderande kyrka och har viljan att arbeta aktivt för mångfald och öppenhet.

Processmodellen har inneburit studiecirklar för förtroendevalds och medarbetare med teman som normer, bemötande, identitet, öppenhet och slutenhet, mänskliga rättigheter, bibelsyn, gudsbild och människosyn.

Arbetet har pågått under hösten 2019 och församlingen mångfaldsvision är
”Se människan! För människans skull!”

Utmärkelsen tas emot söndag 1 december kl 11:00 i Söndrums kyrka.

Du skapade mina inälvor, du vävde mig i moderlivet. Jag tackar dig för dina mäktiga under, förunderligt är allt du gör.

Psaltaren 139:13

Processen Regnbågsnyckeln består av följande steg:

röd

Församlingen visar intresse för att få märkningen Regnbågsnyckeln. Tillsammans med styrgruppen planeras hur och när församlingen kan starta processen.

orange

Församlingens medarbetare och förtroendevalda utbildas i normer, bemötande, inkludering och hbtq utifrån boken ”Så att jag kan komma in - kristen tro och hbtq”.

gul

Medarbetare och förtroendevalda deltar i studiecirklar utifrån samtalsmaterialet ”Så att jag kan komma in”.

grön

Församlingen identifierar eventuella utbildningsbehov utifrån den process som nu pågår och tar fram mångfaldsvisioner med hjälp av ”Så att jag kan komma in”.

blå

Om utbildningsbehov identifieras i grön fas kan församlingen utbildas ytterligare utifrån de önskade behoven av fördjupning.

lila

Församlingen tar det sista steget i processen, formulerar sina mångfaldsvisioner, får dem godkända av styrgruppen och tilldelas därefter hbtq-märkningen Regnbågsnyckeln.