Blommor, pumpor, stenar och ljus smyckar en grav.

Allhelgonahelgen

Under allhelgonahelgen är du välkommen till någon av kyrkans minnesgudstjänster, komma till kyrkogården för att tända ljus eller ströva runt och låta dig förundras över hur vacker en kyrkogård kan vara.

Alla helgons dag, lördag 2 november:

14.00 Minnesgudstjänst, Ammarnäs kyrka

18.00 Minnesgudstjänst, Sorsele kyrka

Söndagen efter alla helgons dag, söndag 3 november:

11.00 Högmässa, Sorsele kyrka

15.00 Minnesgudstjänst, Gargnäs kyrka

Allhelgonahelgen

Allhelgona är den tid på året då vi uppmärksammar och minns dem som har lämnat det här livet. Det är en helg då vi påminner oss om att döden finns, och drabbar oss alla. I kyrkan påminns vi också om att det finns hopp om ett liv efter döden.

Ljusbärare för hopp i världen

Under allhelgonahelgen tänds tusentals ljus i ljusbärare i kyrkorna. De är ibland formade som glober och symboliserar hopp för världen. Idén med ljusbärare kom till vid ett möte i Uppsala 1968, där Martin Luther King skulle ha deltagit.

Alla helgons dag

Alla helgons dag firas alltid lördagen mellan 31 oktober och 6 november. Det är en dag för att uppmärksamma alla helgon, kända som okända.

Alla själars dag

Alla själars dag infaller söndagen efter alla helgons dag. Traditionellt är det den dag då vi minns och hedrar våra döda närstående.

Vad är skillnaden mellan allhelgona och halloween?

Både allhelgonahelgen och halloween uppmärksammar de döda, men det görs på väldigt olika sätt.