Foto: Fredrik Juul

Taket på Sorsele kyrka är färdigt!

Nyhet Publicerad

Vid byte av spåntaket på Sorsele kyrka upptäcktes att takkonstruktionen behövde förstärkas då det blivit skador på takstolarna.

Det har monterats fem järnstänger mellan ytterväggarna som syns i det förhöjda takvalvet inne i kyrkan. Takstolarna har säkrats med järnbeslag och förstärkningar. Därefter har taket riktats innan de nya takspånen kunde monteras. Då kyrkan lyder under kulturmiljölagen så är arbetet godkänt av Länsstyrelsen. Arbetet har projekterats av Tyréns i Umeå med antikvarisk medverkan av Historiska Hus. Roligast av allt är att arbetet utförts av lokala företag med mycket gott resultat. Det är Vindeläven byggtjänst från Blattnicksele med Johan Alenius, Sven-Åke Nilsson och Conrad Wermelin som huvudsakligen gjort jobbet. Eldmark, liksom Sandströms måleri och Karlsgårds elektriska har också varit delaktiga.

Kostnaden på ca 4 miljoner kronor finansieras till 75% av kyrkoantikvariskt bidrag.

Svenska kyrkan i Sorsele tackar alla inblandade och nu får vi glädjas åt en kyrkobyggnad där våra barn och barnbarn kan samlas i många år!