Ett stort fång med rosa blommor vid en gravsten.

Kist/Urngrav

Vid Kist / Urngrav utses en anhörig att stå som Gravrättsinnehavare för gravplatsen. Gravrätten är 25 år och kan förlängas mot avgift när tiden går ut. Anhöriga närvarar vid gravsättningen. Gravrättsinnehavaren bestämmer vilka som får gravsättas i graven. Förutom ansvaret för fasta gravanordningar, såsom gravsten, är gravrättsinnehavaren skyldig att hålla gravplatsen i ordnat och värdigt skick. Det gäller att plantera, rensa ogräs, vattna och plocka bort vissna blommor, liksom att putsa gräset runt rabatt och gravsten.

Gravrättsinnehavaren har stor rätt att bestämma över gravplatsens utformning och prydande, men planteringar som gravrättsinnehavaren utför på gravplatsen får inte inskränka på övriga gravplatser. Om det ändå sker kommer huvudmannen att beskära eller avlägsna sådana växter.

Det finns gravanordningar i olika material så som sten, smide eller trä. Få hjälp genom begravningsbyrån eller kontakta en gravstensfirma för att välja ut lämplig gravanordning. När ni valt gravanordning, görs en ritning av gravstenen med alla mått, av gravstensfirman, som sedan skickar ritningen för godkännande av oss på Sorunda kyrkogårds förvaltning. Därefter kan tillverkningen börja. Det är gravrättsinnehavaren som ansvarar för att gravstenen är stabil och säker.

• Gravlykta får placeras på gravplatsen från 1 oktober – 30 april
  • Det är inte tillåtet att placera plastblommor på gravarna.
  • Använd plastvaserna som kyrkogården tillhandahåller för snittblommor. Placera ej vaser av glas eller porslin på gravplatsen p g a olycksrisken
  • Det finns vattenkannor vid vattenposterna.
  • Små redskap som kratta och spade finns att låna, och hänger vid soptunnorna, som är utplacerade vid ingångarna till kyrkogården.

Om man vill ha hjälp med skötsel och plantering på gravplatsen, kan vi hjälpa till med detta. Ett Gravskötselavtal görs mellan huvudmannen och gravrättsinnehavaren, där de olika tjänsterna står med som önskas.

• Gravskötsel 600 kr/år jord byte på våren, ogräsrensning, vattning 1 gång/vecka, kantklippning och höststädning
  • Vårblommor 200 kr/år (penséer, påsklilja) planteras före påsk beroende på väderlek
  • Sommarblommor 200 kr/år (pelargon, lobelia, silverek, mm) planteras efter första veckan i juni då frostrisken är över
  • Höstljung 150 kr/år planteras september- oktober
  • Allahelgona krans 200 kr/år Läggs ut till Allahelgona helgen

Vi erbjuder även en planteringslåda med bevattning utan extra kostnad om man har tjänsten vår och sommarblommor. Du som gravrättsinnehavare får låna planteringslådan med bevattning så länge du har denna tjänsten.