Konfirmation 2025

Varför händer onda saker i världen? Kan jag alltid vara mig själv? Vad ska jag bli i framtiden? Du är inte ensam om att fundera över livet. Konfirmationstiden är fylld av upplevelser när du tillsammans med andra funderar, diskuterar och samtalar kring livets frågor. Som konfirmand i Sorunda församling vill vi ge dig en tid att vara nyfiken, värdefulla erfarenheter och en god gemenskap.

Konfirmation i Sorunda församling

Hur ofta pratar du med dina kompisar om meningen med livet, tro, döden, kärlek och rättvisa? Som konfirmand får du diskutera de stora och små frågorna och lära känna dig själv, andra och Gud.

Du som är född 2010 eller äldre har möjlighet att konfirmera dig i Sorunda församling. Konfirmationstiden och lägervistelsen är kostnadsfri – precis som all verksamhet i församlingen för barn och unga. Det finns möjlighet för dig som har en funktionsvariation att konfirmera dig. Kontakta oss gärna vid frågor.

Konfirmationstiden startar söndag den 1 december 2024 kl. 11.00 i Sorunda kyrka.
Mer information kommer per post till dig som anmäler dig.

Under våren 2025 träffas gruppen 6 söndagar, vi åker bl.a. till Stockholm tillsammans och övernattar i Sorunda kyrka. Den 1-8 augusti 2025 åker vi på ett härligt sommarläger till Stiftsgården Stjärnholm. Konfirmationen äger rum 10 augusti i Sorunda kyrka.

Själva konfirmationsdagen den 10 augusti 2025 är en fest för dig, dina närmaste och hela församlingen! Det är höjdpunkten av konfirmationstiden, en spännande tid där du tillsammans med andra upplever, diskuterar, lyssnar och skapar, utforskar vad kristen tro är och får fundera på livet stora frågor.

Här är en plats där du är välkommen precis så som du är!

Vi hoppas att just du vill vara med! Välkommen!

Mer om konfirmation

Konfirmation är att tillsammans med nya och gamla vänner, och konfirmandledarna, fundera kring viktiga frågor så som sin egen identitet, tro, relationer, död och liv, traditioner, ondska och godhet och mycket mer.

Vad är viktigt i mitt liv? Hur är jag en bra människa? Vem vill jag vara?  Är allt i sociala medier sant? Finns det en Gud som bryr sig? Hur går tro och vetenskap ihop?

Här finns utrymme för dig och dina tankar. Du är i fokus och får en chans att vara med om en tid som skapar minnen för livet. Konfirmandtiden är en rolig tid tillsammans med andra. Vi åker på läger, sjunger, leker, spelar teater, grillar, badar och mycket mer. Förhoppningsvis kan tiden som konfirmand ge dig fina upplevelser. Konfirmationen är en möjlighet att ta reda på vad kristen tro handlar om.

Vanliga frågor

Vem kan konfirmeras?

I år går inbjudan till konfirmation till alla födda 2010. Men även du som är äldre, född 2009 och 2008 och inte konfirmerad är välkommen att vara med.

Måste jag vara döpt?

Du behöver inte vara döpt för att påbörja Konfirmation 2025, utan möjligheten finns att döpas under konfirmationstiden inför konfirmationen den 10 augusti 2025.

Kostar det något?

Konfirmationen är en gåva från församlingen till våra ungdomar. I Sorunda församling är all verksamhet för barn och ungdomar gratis. Det kostar ingenting att deltaga i Konfirmation 2025.

Kan jag som har särskilda behov konfirmeras?

Ja, alla som önskar ska erbjudas möjligheten att konfirmeras. Det finns flera alternativ som att delta i Konfirmation 2025 eller t.ex. en konfirmationsgrupp i stiftet för personer med funktionsvariation.

Vad händer om jag missar någon träff?

Vi utgår från att du kan och vill vara med på träffar och sommarläger. Naturligtvis kan du bli sjuk eller få andra förhinder. Vi önskar då att du hör av dig till någon av ledarna.

Finns det unga ledare?

I Sorunda församling finns ett härligt gäng unga ledare som ser till att konfirmationstiden och lägret blir fyllt av gemenskap, sammanhållning och roliga aktiviteter. Efter konfirmationen kan du gå ledarutbildning för att sedan välkomnas som ung ledare i församlingen och ge vidare det du fick under din konfirmation till nästa grupp.

Sofia Akampa

Kyrkoherde, Sorunda församling