Kyrkogårdsvandring

Gå en vandring på våra kyrkogårdar med hjälp av QR-koder och lär dig mer om ortens historia och spännande personöden.

Välkommen att gå en vandring på någon av pastoratets kyrkogårdar!

Vid några av gravarna på kyrkogårdarna har det placerats små skyltar med QR-koder, där man kan scanna koden med sin mobil eller surfplatta för att läsa mer om personen som ligger begravd där.

Självklart kan du läsa texten ändå utan att behöva vara på plats, och lära dig mer om ortens historia och spännande personöden. Klicka bara på någon av länkarna nedan för att läsa mer!

Levnadsöden på Sandbogens kyrkogård

Kyrkogården ligger i klykan mellan vägen in i Kungshamn och vägen om leder till Smögenbron.

Augustas John

Kyrkogårdsvandring om mannen som var en av de första som började med direktreklam i brevlådorna och på bilrutorna.

Bäckevigen Lars Olsson

Kyrkogårdsvandring om en av de mest framgångsrika fiskarna på Smögen.

C James Andersson

Kyrkogårdsvandring om ”Jänken” som från Tången från början, därav namnet ”jänkegången”.

Carl Häller

Kyrkogårdsvandring om ägaren till ångtrålarna som gjorde sillexpeditioner till Island.

Ernst Leopold Engström

Kyrkogårdsvandring om stenhuggaren på Smögen.

Johan Samuelsson

Kyrkogårdsvandring om "kustens apostel" som missionerade från sin stora segelbåt.

Pontus Nilsson

Kyrkogårdsvandring om mannen som i folkmun kallades sillkungen.

Levnadsöden på Vägga kyrkogård

Vägga kyrkogård ligger mellan Kungshamn och Hovenäset.

Victor Samuelsson Sanne

Kyrkogårdsvandring om fiskaren som åkte till Amerika.

Levnadsöden på Askums gamla kyrkogård

Jann & Lovisa i Vigarne

Kyrkogårdsvandring om Johan Henrik Eliasson och Lovisa Tobiasdotter

Levnadshistorier till kyrkogårdsvandring

Hjälp oss berätta om traktens historia! Klicka här för att lämna in levnadshistorier till kyrkogårdsvandringar.