Berättelser

Utforska berättelserna och bli inspirerad av allt fantastiskt som händer i våra församlingar. Lär känna människorna, projekten och evenemangen som formar våra gemenskaper och gör oss till kyrka tillsammans.

Möt vår nya ungdomsledare Manne Sjöholm

Mannes mål är att göra avståndet mellan ungdomar och kyrkan kortare, och skapa en trygg oas i deras liv.

Böneveckan för kristen enhet

Världens största ekumeniska manifestation som genomförs varje år den 18-25 januari. Här har vi samlat böner för åtta dagar.

Kyrkogårdsvandring

Gå en vandring på våra kyrkogårdar med hjälp av QR-koder och lär dig mer om ortens historia och spännande personöden.

Tossene gamla kyrka

Kyrkan var från medeltiden och låg på den gamla kyrkogården i mitten av där det två gångarna möts. Den revs antagligen någon gång under 1400-talet.

Askums Gamla kyrka

Kyrkan fanns på den gamla kyrkogården och tros härstamma från 1100-talet och förmodligen uppfördes den av munkar från Dragsmarks kloster.

Kungshamns gamla kyrka

Kyrkan byggdes 1780 och fick sin plats inne på den gamla kyrkogården. Det var fiskarebefolkningen i området som hade blivit av med rätten till sittplatser i Askums kyrka, som då begärde en ny kyrka.

Församlingsbladet Horisonten

Vårt församlingsblad är en plats för berättelser om allt som händer i våra församlingar. Här kan du läsa nya och gamla nummer.