Kyrkor

Våra kyrkor, en historisk skatt och bär på århundraden av tro och gemenskap. Utforska deras kulturella rikedom och andliga betydelse. I Sotenäs pastorat finns våra sex kyrkor med församlingshem. Här nedan kan du se och läsa mer om dessa byggnader.

Askums kyrka

Askums kyrka är en åttakantig centralkyrka i Askum. Kyrkan är byggd mellan 1878 och 1880 på platsen där en medeltida kyrka tidigare stod. Här möter du en rik historia, intressant arkitektur och en rogivande atmosfär.

Bovallstrands kyrka

Välkommen till Bovallstrands kyrka som tillsammans med församlingshemmet ligger vackert beläget mitt i orten. Med sin vackra arkitektur, intressanta altartavlor och unika piporgel erbjuder kyrkan en fridfull och inspirerande miljö för dig.

Hunnebostrands kyrka

Mitt i Hunnebostrand ligger den faluröda kyrkan. Inuti är den som en liten katedral med midskepp och två sidoskepp. Genom att väggarna är ljusmålade och fönstren är högt placerade får man ett intryck av rymd och ljus.

Kungshamns kyrka

Stor vacker kyrka mitt i Kungshamn. Den nuvarande stenkyrkan invigdes 1904 efter att den tidigare träkyrkan förstörts i en brand 1901. Genom åren har kyrkan genomgått flera renoveringar och förbättringar, vilket gör den till en viktig historisk och kulturell plats i samhället.

Malmöns kyrka

En vacker pärla på Malmön, uppförd 1907. Med sin unika historia och sina vackra inventarier, inklusive en altartavla av Vilhelmina Lagerholm och en predikstol ritad av Eugen Thorburn, är Malmöns kyrka en viktig del av öns kulturella arv.

Smögens kyrka

I mitten på Smögen pekar kyrkan uppåt. Kyrkan, byggd i nygotisk stil, uppfördes 1904–1905. Upptäck de vackra glasmålningarna, den åttakantiga dopfunten i rödgrå granit och predikstolen med målningar av Ernst Söderberg.

Sommarkyrka, pilgrim och retreat

Sommaren hos oss är en blomstrande period med många besökande, och kyrkorna finns öppna för dig.

Boka dop, bröllop, begravning

Vill du boka dop, bröllop eller begravning i någon av våra församlingar? Här hittar du information och kontaktuppgifter till din hjälp.

Boka lokal

Behöver du en lokal i samband med vigsel, dop, konfirmation, begravning eller föreningsmöte? Vi erbjuder lokaler i olika storlekar för uthyrning.