Lyssna

Nyhet / Publicerad 3 februari 2022 / Ändrad 24 oktober 2024

C James Andersson

Kyrkogårdsvandring om ”Jänken” som från Tången från början, därav namnet ”jänkegången”.

C James Andersson hette egentligen Carl Jemy, men efter att brorsan varit över i Amerika tog han sig namnet James istället för Jemy. Han kallades ofta för ”Jänken” och kom från Tången från början, därav namnet ”jänkegången”.

När James var 6 år drunknade hans far i Ålesundsolyckan 1868 där 5 båtar från Sotenäset förliste och 52 man omkom. Det blev en svår tid för änkan Maria och barnen, och det blev startskottet för C James hjälpa till att fixa försörjningen. I tonåren sysslade han med försäljning av lite av varje, tex. sålde han torkat torskskinn att använda i kaffet.

När han gifte sig 1884 med Josefina Nilsdotter från Smögen, hade han redan kommit sig in i sillexportverksamheten på ön och bosatt sig där. De fick tvillingar året därpå, 1885, då Nils och Ruth föddes, men Ruth fick slaget och dog efter 3 månader. Sedan fick de ytterligare 4 flickor som alla levde förhållandevis länge.

Firman C James grundade 1886 med två andra släktingar och affärsmän från Smögen köptes ut efter 7 år. Hans egen firma utvecklades parallellt med Häller&Odenberg och firmorna samarbetade, vilket tycks ha varit en  nyckel till framgång. C James sålde en båt på kredit till Pontus Nilsson kring 1914 och snart blev de kollegor och han inledde ett samarbete med Pontus, mer känd som ”sillkungen”. C James kom senare att kallas ”hummerkungen”.

När C James började bli gammal försökte sonen, Nils Ahlner att omyndigförklara sin far som var sjuk och hamnade på sjukhuset och lyckades ta över firman från fadern. Men sonen Nils gjorde så dåliga affärer att han till slut tvingades söka upp sin far på hospitalet och be honom om hjälp. Och det sägs att två telefonsamtal senare hade C James hjälpt sonen ur den ekonomiska knipan han försatt sig i. Historien säger att då C James kom hem från sjukhuset började han om och gjorde bättre affärer än sonen Nils.

Efter C James bortgång 1926 restes en jättestor gravsten där en avbild av C James är uthuggen i själva stenen. Det sägs att ett kort tag efter hans bortgång blev näsan på avbilden av honom avhuggen, barnen hittade näsan och limmade på den igen. Men, även denna gång blev näsan avhuggen och barnen började fundera på vem eller vilka som ville deras far ont. De kom på att en välkänd firma i Kungshamn nog kunde ha lite agg till farsgubben, kanske var han skyldig dem pengar, fast han var död. Så, de betalade en summa pengar, limmade på näsan och sedan dess har den fått sitta kvar.

På den här tiden var mer eller mindre alla släkt med alla och tex. så gifte sig Carl Hällers son, Reinhold med C James Anderssons dotter, Ruth. Dessa fiskexportörer var väldigt drivna och duktiga och de samarbetade en hel del, inte minst på grund av att de umgicks socialt och hade släktband. Flera av dem var med och grundade Smögens missionsförsamling.

De ligger alla begravda på Sandbogens kyrkogård och Carl Hällers dotter, Tekla har porträtterat föräldrarna på gravstenen. Ernst Engström har gjort C James porträtt. Det skall tilläggas att dessa herrar tjänade enormt med pengar under de år de höll på med sill- och hummerexport. Redan 1892 satte de in rikstelefoner i sina hus på Smögen och det var rekordtidigt. C James fick telefonnummer 1, Wallentin Nr 2 och Häller&Odenberg nr. 3. När radioapparaterna kom på 1920-talet blev Carl Wallentin ägare av den första apparaten på Smögen.

Foto: Jan Bäck