Betraktelse fjärde söndagen i påsktiden 2021

Vilken tid menar Jesus och hur kort är den? frågar sig Tuulia Sivapragasam i dagens betraktelse.

Vi vänder blicken framåt mot det som skall komma. En kort tid. En kort tid av svårigheter och lidande.

Men vilken tid menar Jesus? Och hur kort? Teologer har tampats med det i alla tider och det finns givetvis många olika tagningar på det:

1. Det första man tänker på är tiden mellan långfredagens kväll och påskdagens morgon. Lärjungarna får se sin mästare dö och de sprids som tunna blad för vinden. Men efter denna kollaps finner de mod och kraft igen efter uppståndelsen på Påskdagen. I efterhand tänker man nog att i första hand berör hans ord just denna tid. Ännu en kort tid och ni ser mig igen.
2. Den andra aspekten är det tiden till hans återkomst. Den yttersta dagen då Jesus kommer åter. En dag som kristna har väntat på ända sedan kyrkans födelse. Var det den han menade? För de första kristna var detta en realitet – de trodde att Jesu återkomst var nära förestående, inom deras livstid. Men dagen och stunden för hans återkomst – den känner vi inte.
3. Eller menade han den tid som varje kristen får gå igenom av sorg och svårigheter? Att det efter de tiderna kommer vi komma ut på andra sidan, stärkta.

Och detta är ju rikedomen med bibeln. Att den i ena läget kan betyda något så tvärklart, men i sedan rymmer fler djup än vi först kan ana. Man vill ju gärna förnuftsmässigt förstå en bibeltext till att betyda en sak, men ofta kommer man tillbaka till en text som man läst tidigare och upptäcker något annat. Genom bibelordet talar Gud till människor i alla tider. Och detta är ord som vill ingjuta hopp och ge tröst.

För det har funnits och kommer finnas perioder när världen jublar och den tidens lärjungar sörjer och ropar: ”Ack, Herre, hur länge?!” När man inte kan förstå varför han dröjer. När lidandet för de kristna är så stort. Idag finns det kristna i vår värld som lider så oerhört och längtar efter Jesu återkomst.
Eller tider i en enskild kristnes liv där livet tar en fruktansvärd vändning. Kanske när sjukdomen slår ner som en bomb eller när döden drabbar eller när vi gör ödesdigra val som inte går att ändra. När ångesten eller smärtan är ständigt närvarande. När ska det ta slut?

Men det finns då en vetskap hos de kristna att de svåra tiderna har ett slut som Gud har bestämt. Att sorg kommer att förbytas i glädje och att det även under de svåraste tiderna finns en glädje som inte kan tas ifrån oss – att Kristus har segrat över döden och ondskan. Att dödens udd är bruten, att Jesus har uppstått och lever.