Betraktelse Kristi förklaringsdag

Om tre förtätade stunder i kyrkans centrum berättar Tuulia Sivapragasam i dagens betraktelse.

Ni vet de här stunderna i livet när tillvaron nästan stannar upp. De är några få. De tillfällena minns nästan i detalj även fast det var längesen. Kanske är det när ens barn föddes, när man sa ja till sin livspartner, när man skiljs från den man hade kär eller när man höll sin döende förälder i handen.

I dessa stunder händer något med våra sinnen. Vi ser som vi inte förut sett. Man kan säga att volymen på vår känsel Vår hörsel, vår smak dras upp och vi förnimmer tillvaron på ett nytt sätt.
Verkligheten vidgas och det är nästan som inte själva kan ta in det hela men ändå gör vi det.
De stunderna är olika för oss alla men de har någonting gemensamt det är att vi kan genast återkalla det ögonblicken föreligger så pass nära oss och kanske till och med är det de stunderna stor del definierar oss som individer.

I kyrkan centrum finns åtminstone tre stycken förtätade stunder som också definierar kyrkan.
Det första ögonblicket är dopet där vi symboliskt dör och uppstår med Kristus, får del av förlåtelsen- för många innan man ens kan gå eller prata. Får Guds välkommen till världen och en medvandrare genom livet.
Vi får försmak av det Himmelska riket och ett möte med Frälsaren.
Nästa ögonblick är nattvarden. I den enkla måltiden av vin och bröd möter vi Kristus och hela mänskligheten. Förlåtelsen och läkedom ges oss. Smaken av himmelriket och vår koppling till skapelsen kommer nära

Det tredje förtätade ögonblicket är bikten.
Här får vi lämna över våra liv - det som blivit tilltrasslat. Misslyckanden och sånt vi inte själva ens kan få ordning på.
I bikten möter vi Jesus Kristus och går tillsammans med Honom, vår medvandrare.

Det är dessa förtätade ögonblick som är vår kyrkas centrum. Det är fram till dem som varje verksamhet varje högmässa och gudstjänst vi leda.
För dessa ögonblick definierar vem Jesus är.  De förklarar honom.
Han är barmhärtig att han ger oss allt och att han alltid, alltid går med ass och när livet slås i spillror är den som bär oss.

På Kristi förklarings dag får Petrus Jakob och Johannes följa med upp på härlighetens berg. Och här möts förnuft och känsla i denna stund då dessa lärjungar får erfara vem Jesus är.