Betraktelse kyndelsmässodagen

Våra liv är inte lämnade till någon slump. Gud leder oss dit vi behöver gå, skriver Elin Mellbin.

Symeon hade väntat hela sitt liv på att få se frälsaren. Inte förrän han fått se Herrens Messias skulle han få komma hem till Gud. Och den där dagen så leder Helig Ande honom till templet där han får möta Jesus, och Symeon kan äntligen få frid.

Gud verkar genom Helig Ande och leder oss i våra liv. På många sätt kan jag i efterhand se hur Gud varit verksam i just mitt liv:

·       Lett mig till betydande möten.

·       Uppenbarat för mig något jag kanske inte tidigare sett eller tänkt på.

·       Sett till att jag fått det jag i stunden behöver.

Och även om det kan vara svårt att sätta fingret på exakt vad det är som händer och hur exakt det är som Gud verkar och leder oss, så är det vetskapen om att det sker som är det väsentliga. Vetskapen om att våra liv inte är lämnade till någon slump. Vetskapen om att Gud leder oss dit vi behöver gå.

Symeon, han hade väntat hela sitt liv och kanske tvivlade han ibland. Kanske funderade han över om Gud glömt bort honom. Om han hade uppfattat Gud rätt – Om det verkligen var så att han skulle få se Herrens Messias innan sin död.

Och på samma sätt kan förstås vi tappa bort oss i vår tro på Gud. Ställa oss frågan: ”Har Gud glömt bort mig och min längtan?” Dagens evangelietext svarar på den frågan och svaret är kort och gott nej. Berättelsen om Symeon som får möta Jesusbarnet svarar på våra frågor kring Guds verkan i våra liv. Bekräftar Guds närvaro. Den visar också på något annat som är viktigt att komma ihåg - att det kanske inte alltid blir så som vi förväntar oss. Tror vi till exempel att Symeon hade väntat sig att Herrens Messias skulle vara en liten bebis?

Guds vägar är dolda för oss. Vi vet inte vad Gud har för planer för våra liv, men vi vet att Gud är där och att Gud vill oss väl. Vägen är inte alltid helt lätt att vandra, men Gud låter oss inte heller gå själva. Vi går tillsammans med Gud på livets väg genom ljus och genom mörker.

Amen.