Präst till Spånga-Kista

Inriktning vuxenpedagogik.

Nu söker Spånga-Kista församling en präst som vill arbeta med vuxenpedagogik i församlingen. Är du den vi söker? Läs mer nedan, vi ser fram emot din ansökan.

Vi erbjuder:

Du kommer att ingå i ett arbetslag med engagerade och kompetenta kollegor som med sina olika gåvor driver arbetet framåt. Tjänsten kommer att ha en inriktning på vuxenpedagogik och du har förmågan att förvalta det arbete som bedrivs men också kunna se och starta upp verksamhet utifrån de behov som finns.

Du kommer också att leda välbesökta gudstjänster med människor från hela världen samt dop- och begravningsgudstjänster med möjlighet att möta många församlingsbor i livets olika skeden. Alla sedvanliga prästuppgifter ingår.

Din arbetsplats blir i Rinkeby församlingsgård, och arbetet utförs i hela församlingen. Du kommer ingå i vuxenpedagogiska teamet och arbeta nära tillsammans med en diakon och församlingsvärdinna.

Något om församlingen:

Spånga-Kista församling ligger i nordvästra Stockholm. Här bor drygt 90 000 invånare vilket gör oss till den till folkmängden största församlingen i Stockholms stift.

Av församlingsinvånarna är cirka 15 000 tillhöriga Svenska kyrkan.

Här möts människor med olika religiösa bakgrunder och traditioner. Vi vill vara en tydlig församling inom Svenska kyrkan mitt i mångfalden. Vi har två kyrkor och flera församlingshus och andra lokaler.

Vem är du?

Du är väl förankrad i Svenska kyrkans evangelisk-lutherska tradition och du bejakar både nytänkande och tradition. Du har en öppenhet inför andra trosinriktningar och en nyfikenhet på att vara kyrka i mångfaldens vardag.

Du vill jobba mitt i verksamheten nära församlingsmedlemmarna och vara med och tänka strategiskt kring vårt vuxenpedagogiska arbete.

Ansökan

Vill du veta mer så ring kyrkoherde Jerker Alsterlund tel. 08 505 990 11 eller
Marie Grangården tel. 08-505 990 12.

Välkommen med din ansökan senast den 1 september 2024.

Dina ansökningshandlingar och ett personligt brev mejlar du till:
spanga-kista.forsamling@svenskakyrkan.se