En kista med röda blommor sänks med rep ned i graven.
Foto: Torsten Bundsen /Ikon

Gravsättning

Jordbegravning eller kremering? Egen grav, minneslund eller spridning?

Det finns flera olika slag av gravsättningar. Stallarholmens församling erbjuder följande alternativ:

Kistgravplats

Den döda kroppen placeras i en kista, och kistan begravs i jorden. Om inte grav finns sedan tidigare behöver ny grav utses. Tid för detta tas med  församlingsexpeditionen. Över kistgraven reser de anhöriga ofta en gravsten. Eller så används en redan befintlig familjegrav.

För kistgravplats måste enligt begravningslagen en eller gravrättsinnehavare utses. En gravrättsinnehavare har rätt att gravsättas i graven. Vid gravsättning av annan person måste gravrättsinnehavare ge sitt medgivande.

Läs mer om Gravrättsinnehavare här >>>

Urngravplats

Den döda kroppen kremeras. Askan läggs i en urna, som begravs i jorden. Över urngraven reser de anhöriga ofta en gravsten. Eller så används en redan befintlig familjegrav.

Minneslund

Den döda kroppen kremeras. Askan grävs ner i en minneslund, som är ett område där askan från fler människor finns. Minneslunden är anonym – där finns inga personliga stenar. Anhöriga får inte delta när askan grävs ner eller strös ut.