Foto: Alex Giacomini /Ikon

Konfirmation 2024-2025

Välkommen till ett roligt år där vi tillsammans utforskar kristen tro och funderar över livets stora frågor genom rollekar, samtal, undervisning, kreativa övningar och gudstjänst. Konfatiden är ett minne för livet!

Livets stora frågor

Du är inte ensam om att fundera över livet. Konfirmationen handlar bland annat om att diskutera små och stora frågor tillsammans med andra. Vad är rätt och vad är fel? Finns Gud? Vem är jag? Är jag värd något? Vad ska jag tro på? Gick Jesus på vattnet? Vad står det i Bibeln? Får jag tvivla?

Dessa och många andra frågor får du chans att ställa och fundera på under konfan. Du får också möjlighet att lära känna nya människor och pröva på gemenskapen i kyrkan.

Du måste inte kalla dig kristen och ha en tro för att komma till konfirmationssamlingarna. Men det är genom att lära dig mer om kristen tro som du har chansen att själv ta ställning. Du som vill kan låta tron växa vidare.

Du är välkommen till konfa även om du inte är döpt. Ordet ”konfirmera” betyder ”bekräfta” och i den avslutande konfirmationsgudstjänsten bekräftar du ditt dop. Om du inte redan är döpt innan du ska konfirmeras kommer du överens med din konfirmationspräst om när och hur ditt dop ska ske.

Förälder/vårdnadshavare
- Vi vill gärna träffa dig!

Att ha en konfirmand i familjen kan ställa krav på dig som förälder/vårdnadshavare. Vi uppmuntrar dig att våga diskutera, reflektera och ställa frågor om livet tillsammans med din tonåring! Du kommer att bli inbjuden till föräldramöten under terminens gång. PS Är du som vuxen nyfiken på konfirmation för egen del? Vill du prata om kristen tro och existentiella frågor? Hör då gärna av dig! Alla föräldrar kommer även att bli inbjudna till Alpha som är en grundkurs i kristen tro.

Georg Walser, präst
Tfn: 0303-444 007. SMS: 0766-499 007