21/9: Pilgrimsvandring Lödöse - Lilla Edet 14 km

Nyhet Publicerad Ändrad

Lördag 21 september börjar vi vår vandring mot Trollhättan med en vandring från Lödöse till Lilla Edet. Läs mer här.

Lödöse - Lilla Edet 14 km

Samling: Kl. 09.00 vid S:t Peders kyrka

Vandringen tar oss med till en vidunderlig utsikt från Spetalsberget som ligger precis bakom Lödöse museum. Namnet kommer efter det spetälske hospital som fanns i området under medeltiden. Det finns flera utsikter över älven och en där du har häftig utblick över Lödöse.

Vi följer den gamla kyrkvägen genom Garn mot Tunge kyrka. Strax innan Tunge korsar leden motorvägen. Från Tunge kyrka går leden på mindre vägar mot Göta där den sedan viker av in i skogen och fin natur i riktning mot Ryrsjön. Om vädret tillåter så finns tid för ett snabbt dopp i den kalla sjön. Innan vi är framme vid Lilla Edet passerar vi motorvägen igen för att avsluta vår vandring vid Fuxerna kyrka.

Nivå på vandring: Medelsvår

Kostnad: Bussbiljett från Lilla Edet tillbaka till Lödöse efter avslutad vandring.

Utrustning

• Kläder efter väder.
  • Ev. badkläder.
  • Matsäck för dagen.

Vi beräknar att vara tillbaka runt kl. 16-17.

Det är ingen anmälan till pilgrimsvandringen, men har du frågor kontakta pilgrimssamordnare Ingela Fransson:

Tfn: 0303-444 031 eller 0766-499 031
E-post: ingela.fransson@svenskakyrkan.se