Nyhet / Publicerad 13 juni 2023

Svenska kyrkan erbjuder muslimskt begravningsskick på Starrkärrs kyrkogård från hösten 2023

Vid sammanträdet i maj månad fattade kyrkorådet i Starrkärr-Kilanda församling beslut om att en idag outnyttjad del av Starrkärrs kyrkogård iordningsställs för muslimskt begravningsskick. Läs mer här.

I takt med att den muslimska delen av Sveriges befolkning växer, ökar också behovet av platser med muslimska begravningsskick. Begravningsverksamheten i Sverige är ett offentligt åtagande och det är Svenska kyrkans församlingar och kyrkliga samfälligheter som ansvarar för den, med undantag för Stockholms och Tranås kommuner, där det är kommunerna som är huvudmän. Begravningslagen säger bland annat att alla som är folkbokförda i Sverige, oavsett religionstillhörighet, ska erbjudas begravningsplats.

Hittills har Starrkärr-Kilanda församling, likt flera andra församlingar/pastorat i storgöteborg, haft avtal med Mölndals pastorat kring muslimska begravningsskick, ett avtal som Mölndals pastorat inte kan erbjuda efter 1 januari 2024.

Begravningsverksamheten i respektive församling/pastorat bär ansvar för att tillhandahålla muslimsk begravningsplats och därför har en utredning skett för att undersöka hur kyrkogårdarna i Ale kommun kan nyttjas för att erbjuda ett muslimskt begravningsskick. Utredningen fann att Starrkärrs kyrkogård, som tillhör Starrkärr-Kilanda församling, med små åtgärder kan erbjuda ett sådant begravningsskick.

Vid sammanträdet i maj månad fattade kyrkorådet i Starrkärr-Kilanda församling beslut om att en idag outnyttjad del av Starrkärrs kyrkogård iordningsställs för muslimskt begravningsskick. Detta utifrån att Starrkärrs kyrkogård är den plats inom kommunen som har lämpliga ytor med möjlighet till ett långsiktigt nyttjande. Redan idag erbjuds en mångfald av begravningsskick såsom askgravplats, askgravlund och minneslund och förutom dem de mer traditionella, för urnor och kistor. Inrättandet av en muslimsk avdelning blir ett sätt att möta ytterligare en kategori i samhället och dess önskemål om begravningsskick.

Planen är att Starrkärrs kyrkogård ska kunna erbjuda ett muslimskt begravningsskick från och med 1 oktober 2023.

Kontaktpersoner:

Katarina Johansson, kyrkoherde Starrkärr-Kilanda församling.
Tfn: 0766-499 001. E-post: katarina.johansson2@svenskakyrkan.se

Tony Karlsson, kyrkogårdschef Starrkärr-Kilanda församling.
Tfn: 0766-499 005. E-post: tony.karlsson@svenskakyrkan.se